SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fortepian |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-FOR-Ć-S15_pNadGenDU15M |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zaliczenie semestru 1
Fortepian semestr 2
- utrwalanie cech prawidłowej postawy
- kształtowanie aparatu gry, pogłębianie poczucia swobody i elastyczności
- zastosowanie wprawek i ćwiczeń w rozwoju biegłości technicznej
- prosta faktura polifoniczna i polifonizująca –rozwijanie słyszenia linearnego i niezależności rąk
- ogólne zasady ćwiczenia - wyrabianie systematyczności, koncentracji, utrwalanie niewielkich fragmentów, zapamiętywanie potknięć i błędów itp.
- kryteria stylowości
- propedeutyka pedalizacji
- samokontrola słuchowa jako element niezbędny do oceny własnej gry
- gra a vista
- wprowadzenie prostych akompaniamentów /partii fortepianu towarzyszącego/ i łatwych utworów na cztery ręce - praca nad elementarnymi zagadnieniami kameralistyki
- gra publiczna – prezentacja prostego i krótkiego utworu w warunkach zarysowujących problematykę gry na estradzie /prezentacja gry adresowana do małego grona studentów.
REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.
Etiudy – zbiory etiud B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.
Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne – „Wybór utworów z XVII i XVIII w.”, J.S.Bach – „ Łatwe utwory”, „Drobne utwory”, „Małe preludia, „Inwencje dwugłosowe", „Suity francuskie ” ; G.F.Haendel "Utwory wybrane " itp.
Formy klasyczne – wybory sonatin opr. Hoffmann-Rieger, opr. S.Raube ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn - Sonaty, Drobne utwory ; L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.
Utwory dowolne – Czytanki muzyczne z I-IV opr. E.Altberg ; łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta, R.Schumanna, P.Czajkowskiego, B.Bartoka itp.
Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe - na cztery ręce, dwa fortepiany
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!
A. Foldes - ABC pianisty
W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie
H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna
G. Sandor - O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk
aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ !
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 14:01)