SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia muzyki
Kod przedmiotu 03.2-WA-P-HiM-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- Learning the essential facts and information in the field of the history of music in the context of general history and history of culture,
- Learning chosen music works in historical perspective with trends, styles and works representative for the musical periods,
- Acquiring the skills to consider historical phenomena and take their mutual and outside determinants and contexts into account,
- Stimulation and development of the artistic sensitivity,
- Inspiration and preparing to ten independent use of the knowledge concerning music and to improve one’s abilities in the field of music. 

Wymagania wstępne

Semester 1: a pass for the entrance examinations for the first year of Music Education Studies. 

Semester 2, 3 and 4: a pass in the previous semester. 

Zakres tematyczny

Lecture 

SEMESTER 1 

1. Organisational issues
2. History of music - the term, the subject, the range 

ANTIQUITY 

 

3. Music culture of Ancient Greece 

MIDDLE AGES 

4. Gregorian chant
5. Secular music
6. Begin and development of polyphony 

RENAISSANCE


7. – 8. Renaissance in music. Stylistic and constructional problems. Forms and genres. Dutch school. 

9. Giovanni Pierluigi da Palestrina and Carlo Gesualdo da Venosa 

BAROQUE


11. Baroque in music. Stylistic confrontation of the Renaissance and the Baroque music. 12. Musical rhetoric in the Baroque.
14. Imitazione della natura.
15. Big synthesis: J.S.Bach, G.F.Haendel 

 

SEMESTER 2
1. – 2. Polish music – the Middle Ages, the Renaissance 

CLASSICISM


3. – 4. Towards the classicism - ways of the new style development
5. – 6. Classicism in music. The First Viennese School. Indicators of the classic style.
7. – 9. Instrumental forms (sonata, symphony, concert, chamber music)
10. – 12. Vocal-instrumental forms
13. Begins of development of public music life. The bourgeois music culture. 14. – 15. Polish music – baroque, classicism 

 

ROMANTICISM


14.-15. Romanticism in the music - aesthetic ideas, style, genres, composers 

16. Symbols of the romantic period - the song, lyric pieces for piano.
17. Frederic Chopin.
18. Idea of the programme music.
19. Synthesis of the romantic motifs - the opera and the musical drama.
20. National schools in the music of the 19th and the beginning of the 20th century. 8. Stanisław Moniuszko. Polish music in the second middle of the 19th century. 

21. Aesthetic and stylistic changes in the music of the second middle of the 19th cent THE 20TH CENTURY AND CONTEMPORARY MUSIC 

Class 

SEMESTER 1 

1. Organisational issues
2. What is the history of music and what is it not?
3. Theory of ethos
4. Gregorian chant - only a medieval Credo?
5. The court music culture.
6. Guillaume de Machaut – a medieval romantic?
7. Elements of the sound technique of the Renaissance vocal polyphony 8. Palestrina’s style - a Renaissance orthodoxy?
9. Test (Antiquity, Middle Ages, Renaissance)
10. Mikołaj Gomółka – Melodies of the David's Psalter
11. – 12. Elements of the baroque composition technique
13. – 14. Forms and genres of the baroque.
15. Test (Baroque) 

SEMESTER 2 

1. – 2. Development of a classic orchestra. Begins of the symphonic music.
3. – 5. Classical symphony: Mozart, Beethoven
6. – 8. Piano concerto, violin concerto: Mozart, Beethoven
9. – 10. Elements of the classic style. L. van Beethoven: Piano sonata in F-minor op. 2 nr 1 (movement I), in C- minor op. 10 nr 1 (movement I), in C-minor op. 13 (movement I) 

11. – 14. Classical opera. W.A.Mozart, The magic flute. 15. Test (Classicism) 

15.-16. A romantic song: F.Schubert, Die schöne Müllerin
17.-18. Romantic lyrics pieces for piano - F.Chopin, Preludes
19.-20.The programme music.
21.. Test (Romanticism)

Metody kształcenia

Lecture, class, work with a document (score, recording)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Lecture - exam.
Class - grade
The semester grade is a result of marks achieved during the semester in class and for the tests. Methods of learning outcomes verification:
- class: oral answers in class, written test
- lecture (exam): test with a required number of points, examination criteria 

Literatura podstawowa

1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II 

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II 

3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003 

4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011 

5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku 

6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III 

7. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998 

8. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998 

9. M.Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998 

Literatura uzupełniająca

Z.Dobrzańska, Izorytmia – średniowieczna zasada komponowania, „Ruch Muzyczny” 1983/1 E.Obniska, Palestrina – muzyka renesansowego klasycyzmu, „Ruch Muzyczny” 1983/12 M.Perz, Mikołaj Gomółka, Kraków 1981
M.Perz, Sztuka „sekretnej chromatyki” w melodiach Mikołaja Gomółki, M 1988/4 A.Schweitzer, Bach 

F.Wesołowski, Wprowadzenie do retoryki muzycznej, cz.1, w: Zeszyty Naukowe AM we Wrocławiu, 1979/21; cz.2, tamże 1980/23
S.Jarociński, Debussy a impresjonizm i symbolizm
Z. Helman, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku 

A.Chłopecki, Pasja jako znak, „Ruch Muzyczny” 1975/4
R.Chłopicka, Tradycja gatunkowa w Pasji..., Spotkania muz. w Baranowie, 1977
L.Polony, Poetyka muzyczna Mieczysława Karłowicza, Kraków 1984
K. Szymanowski, Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie, Warszawa 1984 K.Szymanowski, Fryderyk Chopin, Chopin, Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej, w: Pisma, t. 1, 

Pisma muzyczne, red. S. Kisielewski, Kraków 1984
L.Polony, Powikłania ideologii estetycznej w powojennym pięćdziesięcioleciu, w: Muzyka polska 

1945-95, Kraków 1996
L.Polony, Polski kształt sporu o istotę muzyki, Kraków 1991
A.Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu
B. Pociej, Chorał (2), „Ruch Muzyczny” 1982/10;
B. Pociej, Chorał (3), „Ruch Muzyczny” 1982/11;
B.Pociej, Formy chorałowe, „Ruch Muzyczny” 1982/9;
C.Sachs, Muzyka w świecie starożytnym
E.Obniska, Guillaume de Machaut – poeta wieku niepokoju, „Ruch Muzyczny” 1983/3 E.Obniska, Piewca miłości dwornej, „Ruch Muzyczny” 1977/17
L.Erhardt, Cienie i blaski historii muzyki, Ruch Muzyczny, 1982/8
L.Erhardt, Muzyka w walce o rząd dusz, „Ruch Muzyczny” 1982/9
L.Erhardt, Odkrycie miłości, „Ruch Muzyczny” 1982/14
L.Erhardt, Wyrodne dzieci, „Ruch Muzyczny” 1982/11
M.Bristiger, Związki muzyki ze słowem, BRF/4, Kraków 1986
M.Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997 H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992 N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995
N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998
Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012 J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 03-05-2020 21:31)