SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Matematyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Matematyka
Kod przedmiotu 01.3-WZS-ŻCZP-M
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jan Szajkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest uzyskanie przez studenta umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia podstawowych zagadnień matematycznych wymienionych w zakresie tematycznym przedmiotu właściwych dla studiowanego  kierunku  studiów – Żywienie człowieka i dietoterapia.

 

Wymagania wstępne

Matematyka w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Elementy logiki.
  2. Macierze i wyznaczniki (macierz i jej własności, działania algebraiczne na macierzach; wyznacznik macierzy i jej własności; macierz odwrotna, rząd macierzy).
  3. Układy równań liniowych (tw. Cramera, tw.Kroneckera-Capellego
  4. Granica ciągu i jej własności (jednoznaczność granicy, zbieżność a ograniczoność, działania na granicach, twierdzenie o trzech ciągach, zbieżność ciągu monotonicznego i ograniczonego, liczba e, granica w sensie niewłaściwym, podciąg
     i jego granica)
  5. Granica i ciągłość funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Granice jednostronne, nieskończone i w nieskończoności. Granice niektórych funkcji elementarnych. Własności funkcji ciągłych na przedziałach.
  6. Określenie i interpretacje pochodnej funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej w punkcie. Podstawowe reguły różniczkowania.
  7.  Podstawowe twierdzenia w rachunku różniczkowym. Reguła de L’Hospitala.
  8. Zastosowania pochodnej funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej do badania monotoniczności funkcji.  Ekstrema lokalne i globalne funkcji.
  9. Pochodne wyższych rzędów funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Wzór Wypukłość, wklęsłość i punkty przegięcia wykresu funkcji.
  10. Przebieg zmienności funkcji.

Ćwiczenia:

  1. Działania algebraiczne na macierzach. Obliczanie wyznaczników. Wyznaczanie macierzy odwrotnej.
  2.  Rozwiązywanie układów równań liniowych z wykorzystaniem twierdzenia Cramera i  twierdzenia Kroneckera-Capellego.
  3. Podstawowe własności funkcji. 
  4. Przegląd funkcji elementarnych. (Informacyjnie:  wielomiany i funkcje wymierne, funkcje potęgowe, funkcje wykładnicze i logarytmiczne, funkcje trygonometryczne – część materiału, wskazana przez wykładowcę, winna być opanowana przez studenta samodzielnie, na podstawie materiałów wskazanych przez wykładowcę).
  5. Obliczanie elementarnych granic ciągów z wykorzystaniem działań na granicach, twierdzenia o trzech ciągach oraz związanych z liczbą e. Obliczanie granic w sensie niewłaściwym.
  6. Obliczanie granic podstawowych funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Obliczanie elementarnych granic jednostronnych, nieskończonych
     i w nieskończoności. Badanie ciągłości funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej.w punkcie i na zbiorze. Wykorzystanie własności  funkcji ciągłych do uzasadniania istnienia pierwiastków.
  7. Obliczanie pochodnych elementarnych funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej z wykorzystaniem  podstawowych reguł różniczkowania.
  8. Badanie monotoniczności podstawowych  funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Zastosowanie rachunku różniczkowego do obliczania ekstremów lokalnych i globalnych elementarnych funkcji.
  9. Obliczanie pochodnych wyższych rzędów funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej.Zastosowanie rachunku różniczkowego do badania wypukłości, wklęsłości i punktów przegięcia wykresu funkcji.
  10. Zastosowanie reguły de L’Hospitala do obliczania podstawowych granic. 
  11. Badanie przebiegu zmienności funkcji.

Metody kształcenia

  • Metody podające:
  • wykład informacyjny;
  • wykład konwersatoryjny; 
  • wykład problemowy.
  • Metody poszukujące:
  • ćwiczenia – rozwiązywanie typowych zadań ilustrujących tematykę przedmiotu,
  • ćwiczenia na zastosowanie teorii, rozwiązywanie zadań problemowych.

 

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Dwa kolokwia z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
  • Egzamin pisemny i ustny.

Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. 

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.

 

Literatura podstawowa

.R.Leitner, Zarys matematyki wyższej (cz.I i II), WNT, W-wa, 2017; (cz.III – 2012)

2.R.Leitner, W. Matuszewski, Z Rojek, Zadania z matematyki wyższej  (cz.I i II), WNT, W-wa, 2013

3.W.Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach (cz.I),  PWN, W-wa, 2015

 

Literatura uzupełniająca

D.A.McQarrie, Matematyka dla przyrodników i inżynierów, t.1, PWN, Warszawa, 2018

Uwagi

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.


Zmodyfikowane przez dr Justyna Korycka - Korwek (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 12:19)