SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy projektowania architektonicznego I (projekt główny) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy projektowania architektonicznego I (projekt główny)
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PPAI(PG)-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać
  • dr inż. arch. Justyna Juchimiuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 60 4 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z najbardziej charakterystycznymi pojęciami w architekturze, które pozwalają rozumieć ją jako sztukę formowania środowiska życia człowieka,a w wymiarze praktycznym, z kompozycją przestrzenną, podstawowymi standardami wstępnego projektowania architektonicznego i różnymi formami małej architektury w obszarach zabudowy miejskiej.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania zgeometryzowanych form przestrzennych będących koncepcjami architektonicznymi różnych form obiektów w małej skali.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do prezentacji rozwiązania projektowego.

Wymagania wstępne

Formalne: -
Nieformalne: elementarna wiedza dotycząca percepcji odbioru przestrzeni
w odniesieniu do skali człowieka.

Zakres tematyczny

Program wykładów odnosi się do zakresu tematycznego poniżej:

- znaczenie pojęć w przestrzeni architektonicznej,

 - przestrzeń architektoniczna a człowiek,

- tworzenie nowej wartości przestrzeni o określonych cechach użytkowych, - projektowanie prostych form architektonicznych,

- wymiarowanie w architekturze z elementami wyposażenia

- percepcja człowieka,

- fizyczne ograniczenia przestrzeni,

-elementy kompozycji architektonicznej,

- projektowanie uniwersalne .

 

Program ćwiczeń projektowych:

- zasady komponowania przestrzeni architektonicznej przy zastosowaniu zależności form, zestawień materiałów,

- integracja elementów dopełniających kształtowaną przestrzeń,

- wiedza w zakresie podstawowej kompozycji np.: oświetlenie, barwa, proporcje, złoty podział,  zasady projektowania z uwzględnieniem wpływu uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka,

Metody kształcenia

METODY PODAJĄCE
Przyjęto metodę prowadzenia różnych form wykładu jako: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prelekcja, pokaz, prezentacje audio-wizualne, multimedialne, prezentacje.

METODY POSZUKUJĄCE
Prelekcja, pokaz, praca realizowana w grupach,  kształcenie interaktywne i kreatywne, wg. szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WYKŁAD

Zaliczenie na ocenę (ZO)

Zasady ustalania oceny:
Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczne jest wynikiem uzyskania pozytywnej odpowiedzi na krótkie ustrukturyzowane pytania sprawdzające z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst 

61% - 70%                                                   dst+

71% - 80%                                                   db

81% - 90%                                                   db+

91% - 100%                                             bdb .

Obecność studenta na wykładach i na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z pozytywnych ocen otrzymanych
z wykładu i projektu.

Ocena uwzględnia także frekwencję i czynny udział w zajęciach.

PROJEKT

Zaliczenie na ocenę (ZO)

Zajęcia projektowe umożliwiające studentowi opanowanie podstawowych pojęć z zakresu kompozycji plastycznych i architektonicznych, w tym opanowanie techniki wykonywania prostych modeli płaskich i przestrzennych, kreowanie krótkiej prezentacji swoich poglądów, jak również rozumienie pojęcia funkcja
i forma obiektu.

Ocena przez prowadzących kolejnych wymaganych etapów prezentacji projektu w czasie zajęć, oraz ocena końcowa projektów kursowych oceniona wspólnie
w zespole prowadzących i odpowiedzialnych za przedmiot.

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych (oceny z klauzur, oceny z prezentacji, oceny przejściowe za projekt) i oceny za projekt kursowy.

Efekty uczenia się są ocenione w trakcie prezentacji środsemestralnych
i projektu końcowego.

Sposób i tryb uzupełniania zaległości powstałych wskutek
nieobecności studenta na zajęciach - konieczność nadrobienia zakresu opuszczonych zajęć projektowych poprzez udział w konsultacjach w trakcie danego semestru (dopuszczalna ilość nieobecności na ćwiczeniach/projekcie – 2).

Ocena uwzględnia także frekwencję i czynny udział w zajęciach.

 

Literatura podstawowa

  1. Adamczewska-Wejchert H., Domy atrialne, PWN, Warszawa 1978;
  2. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985;
  3. Alexander C., Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York 1997.
  4. Bać Z., Wprowadzenie do projektowania osiedlowych struktur funkcjonalno-przestrzennych, Wyd. PWr., Wrocław 1978;
  5. Bać Z.,(red.) , Theory of habitat : the contemporary context, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej,
    2019, Wrocław;
  6. Bać Z., red. Habitaty proekologiczne, Habitaty 2009, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010;
  7. Bać Z. (red.), Habitaty - zrównoważony rozwój środowiska mieszkaniowego, [w:] Habitaty 2010 Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2011;
  8. Bać Z., red. Habitaty : reaktywacja małych społeczności lokalnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2016;
  9. Bać Z., Mój piękny habitaty, Habitaty 2016, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2016.
  10. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002;
  11. Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998;
  12. Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;
  13. Basista A., Kompozycja dzieła architektury, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006;
  14. Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
  15. Gehl  J., Miasto dla ludzi, Wyd. RAM, Kraków 2014;
  16. Gehl  J., Życie między budynkami, RAM, Kraków 2013;
  17. Giedion S., Czas, przestrzeń i architektura. Narodziny nowej tradycji., PWN, Warszawa 1968;
     i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010;
  18. Jeziorkowski A., O rysunku i nie tylko, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998. 
  19. Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992;
  20. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne: udostępnieni osobom niepełnosprawnym,Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1996;
  21. Le Corbusier — W stronę architektury, Fund. Centrum Architektury, Seria Fundamenty, Warszawa 2012;
  22. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2000;
  23. Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
  24. Rybczyński W., Dom.Krótka historia ideii, Wyd. Karakter,Kraków 2019
  25. Schneider-Skalska G. — Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego. Wybrane zagadnienia, Wyd.PK, Kraków, 2004;
  26. Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Warszawa 1955;
  27. Włodarczyk J.A. — Żyć znaczy mieszkać, Warszawa, 1997, PWN
  28. Zumthor P., Myślenie architekturą, Wydawnictwo Karater, Kraków 2010;
  29. Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973;
  30. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - aktualny stan prawny (Dz.U.2019.0.1065 t.j. - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie);
  31. Neufert - Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego.

Literatura uzupełniająca

  1. Ben van Berkel, Carolin Bos — Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa, 2000;
  2. Gzell S.,(red.)  Architektura urbanistyka  nauka, Wyd. PWN, Warszawa 2019;
  3. Grandjean E., Ergonomia mieszkania – aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa 1978;
  4. Juchimiuk J., Golański M., Jarzyna J., Floating prosumer habitats [w:]  Theory of habitat : the contemporary context, 2019. / ed. Z. Bać, Wrocław : Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, s. 223--233, ISBN: 9788374931144;
  5. Juchimiuk J., Eksperymentalne piękno. Habitaty aktywne energetycznie [w:] Habitaty : mój piękny habitat, 2016. / red. Z. Bać, Wrocław : Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, s. 272--286, ISBN: 9788374939690
  6. Lenartowicz K.L., Słownik psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków 2010;
  7. Monestiroli  A., Osiem definicji architektury, (Otto definizioni di architettura) publikacja [w:] PRETEKST, Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej nr 1, Kraków, 2004, PK KAM Kraków;
  8. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Kraków 1994
  9. Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015;
  10. Palej A., Kształtowanie przestrzeni dla dzieci w miejskim środowisku mieszkaniowym, Kraków, 1991, Wyd. Politechniki Krakowskiej;
  11. Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc ... czyli jak rozumieć świat ,który nas otacza, Polska Akademia Nauk, Oddział w Krakowie, Kraków 2008;
  12. Rasmussen S., E., Odczuwanie architektury, Wyd. Murator, Warszawa 1999;
  13. Tatarkiewicz W., Historia estetyki, Warszawa 1962;
  14. Wejchert K.,  Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, 1984, Arkady;
  15. Wejchert K., Przestrzeń wokół nas, Katowice, 1993, Horyzont
  16. Aktualne magazyny architektoniczne, czasopisma branżowe, strony internetowe poświęcone krytyce architektonicznej.

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Pracownia projektowa (modelarnia) powinna być przystosowana do realizacji modeli przestrzennych w różnych skalach.

*Przedmiot kończy wybór przez Komisję z Zakładu TiPA IAiU WBAiIŚ UZ (składającą się z prowadzących grupy ćwiczeniowe/projektowe  oraz odpowiedzialnych za przedmioty) najlepszych projektów, które są prezentowane na wstawie zbiorowej w Galerii Architektury i Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego (dyplomy za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia, zaświadczenia).


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-09-2021 10:19)