SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektury mieszkaniowej I - jednorodzinnej (projekt główny) |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PAMI-J(PG)-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania zabudowy jednorodzinnej w różnych warunkach przestrzennych.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania zintegrowanych projektów łączących: funkcje, konstrukcje, estetykę w połączeniu z ogólnospołecznymi celami całego zespołu mieszkaniowego. Szczególną uwagę zwraca się na zasady kształtowania budynków jednorodzinnych w aspekcie zrównoważonego rozwoju.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania przed zespołem rozwiązania projektowego.
FORMALNE: zaliczenie przedmiotów: Teoria architektury, Podstawy projektowania architektonicznego I i II.
NIEFORMALNE: podstawowa wiedza dotycząca kompozycji architektonicznej w odniesieniu do skali człowieka
PROGRAM WYKŁADÓW:
Postawy twórcze projektowania jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej oraz ich wyraz przestrzenny zgodny z oczekiwaniami mieszkańców. Problematyka kształtowania jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej w istniejącej tkance miejskiej. Wielokierunkowe powiązania współczesnej jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej z istniejącą tkanką historyczną. Analiza współczesnych realizacji zabudowy jednorodzinnej w Polsce. Aktualne tendencje w architekturze i projektowaniu budynków jednorodzinnych. Optymalizacja procesu inwestycyjnego, jako czynnika kształtującego rozwiązania przestrzenne. Zrównoważony rozwój w środowisku architektonicznym.
PROGRAM PROJEKTU:
Zasady kształtowania zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w celu integracji funkcji, formy, konstrukcji, technologii i środowiska w domu mieszkalnym jednorodzinnym. Typy budynków mieszkalnych jednorodzinnych i ich układ funkcjonalno – przestrzenny. Rodzaje jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej: wolnostojąca, bliźniacza, szeregowa, atrialna. Metodyka projektowania dla przyjętych założeń programowych budynków jednorodzinnych. Wymagania funkcjonalno-przestrzenne i techniczne w architekturze budynków. Kształtowanie formy, stref mieszkalnych z uwzględnieniem stron świata, dostępności komunikacyjnej i środowiska zewnętrznego.
METODY PODAJĄCE: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.
METODY POSZUKUJĄCE: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD:
Student poddaje się weryfikacji wiedzy z projektowania jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej potwierdza, że jest ukierunkowany na współczesną architekturę środowiskowa zespołów mieszkaniowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwój oraz idei habitatów.
Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst
61% - 70% – dst+
71% - 80% – db
81% - 90% – db+
91% - 100% – bdb
PROJEKT:
Student wykonuje architektoniczny projekt jednorodzinnego budynku mieszkalnego i potwierdza, że jest przygotowany do współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role. Zasady ustalania oceny:
Weryfikacja prac projektowych koncepcyjnych jednorodzinnego budynku mieszkalnego według przyjętych założeń co do zakresu i stopnia trudności poprzedzone uzyskaniem w semestrze zaliczeń opracowań cząstkowych warunkujących poprawne wykonanie projektu końcowego w pełnym zakresie, omówionym na początku semestru. Złożenie do oceny kompletnego opracowania projektowego.
Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen otrzymanych z egzaminu i projektu.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych itp.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych itp
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-09-2021 10:32)