SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Plener rysunkowy |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PR-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 0 | 0 | - | - | Zaliczenie |
1. Pobudzanie oraz rozwijanie wyobraźni plastycznej, przestrzennej i kompozycyjnej - czerpiącej z bezpośredniego kontaktu z naturą.
2. Pogłębienie umiejętności kreatywnej obserwacji pejzażu otwartego i otoczenia zurbanizowanego, a także twórczego podejmowania decyzji w poszukiwaniu autorskich rozwiązań kompozycyjnych.
3. Uświadomienie zmienności wizualnego charakteru przestrzeni - w zależności od warunków zewnętrznych (np. pora roku, dnia, warunki atmosferyczne).
4. Ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku w zależności od sytuacji np. syntetyczny szkic koncepcyjny, lub światłocieniowe studium z natury, (uwydatniające np. elementy detalu architektonicznego), a także budowania nastroju przy pomocy światłocienia (uwzględniającego różnorodność faktur i materii), nie zapominając również o znajomości zarówno budowy formy, jak i kompozycji oraz perspektywy.
5. Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych interpretacji pejzażu naturalnego i zurbanizowanego oraz umiejętności dyskusji i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej, a także prac swoich kolegów.
Formalne:
Nieformalne:
Program praktyki:
1. Znaleźć w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządzić dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując charakter tych obiektów (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazować badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych).
2. Dokonać analizy wykonanych prac, a następnie zinterpretować wybrane szkice na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy/rysunek lawowany) - z umiejętnym zaakcentowaniem architektonicznego detalu, podkreślając charakter wybranego obiektu wraz z jego otoczeniem (kontekstem) - stosując różne rodzaje ekspresji plastycznej.
3. Wyszukać w plenerze ciekawe obiekty architektury zabytkowej i nowoczesnej, a także zabytkowe oraz nowoczesne wnętrza i sporządzić dokumentację fotograficzną. Następnie w technice dowolnej wykonać serię szkiców charakteryzujących daną sytuację.
4. Dokonać analizy wykonanych prac, a następnie zinterpretować na dużym formacie dwie wybrane kompozycje (np. architektura zabytkowa + zabytkowe wnętrze lub architektura nowoczesna + nowoczesne wnętrze) - podkreślając charakterystyczne detale zarówno na elewacji, jak i we wnętrzu.
Metody podające:
Metody poszukujące:
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Zdobył oraz ugruntował wiedzę na temat architektury, zabytków oraz historii miejsca odbywania pleneru.
2. Czerpiąc z bezpośredniego kontaktu z naturą, rozwinął wyobraźnię plastyczną, przestrzenną i kompozycyjną.
3. Znalazł w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządził dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując charakter tych obiektów (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazował badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych).
4. Dokonał analizy wykonanych prac, a następnie zinterpretował wybrane szkice na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy/rysunek lawowany) - z umiejętnym zaakcentowaniem architektonicznego detalu, podkreślając charakter wybranego obiektu wraz z jego otoczeniem (kontekstem) - stosując różne rodzaje ekspresji plastycznej.
5. Wyszukał w plenerze ciekawe obiekty architektury zabytkowej i nowoczesnej, a także zabytkowe oraz nowoczesne wnętrza i sporządził dokumentację fotograficzną. Następnie wykonał serię szkiców charakteryzujących daną sytuację.
6. Dokonał analizy wykonanych prac, a następnie przy pomocy dowolnej techniki rysunkowej, zinterpretował na dużym formacie dwie wybrane kompozycje (np. architektura zabytkowa + zabytkowe wnętrze lub architektura nowoczesna + nowoczesne wnętrze) - podkreślając charakterystyczne detale zarówno na elewacji, jak i we wnętrzu.
7. Potrafił zaprezentować oraz przekonać do własnej interpretacji zarówno pejzażu naturalnego, jak i zurbanizowanego, a także pogłębił umiejętność dyskusji oraz swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej i prac swoich kolegów.
1. A. Białkiewicz, Rola rysunku w warsztacie architekta, Politechnika Krakowska, Kraków 2004
2. O. Czerner, Polskie współczesne rysunki architektoniczne, SARP Kraków, 1989
3. L. Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2006
4. N. Bingham, 100 lat rysunku architektonicznego, Laurence King Publishing Ltd. London, 2013
5. J. Bruzda, Szkice architektoniczne, A-7, PK, Kraków 1993
6. 4. H. Reed, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1973
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 23:10)