SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Grafika użytkowa |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-GU-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Zdefiniowanie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej i projektowej oraz zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.
2. Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności wykorzystywania techniki cyfrowej (fotografia, komputerowe programy graficzne oraz prezentacyjne) w celu dopracowania oraz zaprezentowania własnej koncepcji plastycznej, a także wykonania krótkiej prezentacji multimedialnej związanej z tematem zajęć.
3. Zapoznanie się z grafiką użytkową jako dziedziną sztuk plastycznych związaną z identyfikacją wizualną (plakat, logo, wizytówka, reklama prasowa, baner internetowy) oraz z ogólnym podziałem technik graficznych (druk wklęsły, wypukły, płaski, sitowy), a także wybranych technik druku wypukłego (drzeworyt, linoryt, gipsoryt, metaloryt).
4. Przybliżenie pojęć takich jak: punkt, linia, płaszczyzna, kształt, forma, światło, kolor, faktura, kontrast, symetria, asymetria w kontekście podstawowych zasad projektowania graficznego oraz kształcenia umiejętności prawidłowej interpretacji pojedynczej formy oraz układu form jako kompozycji na płaszczyźnie i zastosowania tej umiejętności do zaprojektowania graficznego układu drukowanego tekstu (typografia).
5. Zdobycie podstawowych umiejętności w dziedzinie grafiki użytkowej w celu tworzenia prostych projektów graficznych oraz zrealizowania własnej koncepcji plastycznej (np. zaprojektowanie własnego logotypu, wizytówki, czy kompozycja planszy projektowej).
6. Zdobycie umiejętności stworzenia matrycy graficznej do autorskiego projektu (np. logo), w wybranej przez siebie technice graficznej - w celu wykonania serii odbitek.
7. Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych koncepcji plastycznych oraz ich interpretacji w wybranych technikach graficznych, a także ugruntowanie potrzeby oraz umiejętności dyskusji i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej, a także prac swoich kolegów.
Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: MALARSTWO
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji formy oraz układu form jako kompozycji na płaszczyźnie.
Program laboratorium:
1. Przygotować prezentację multimedialną na temat wybranej techniki graficznej lub twórcy wybitnego w tej dziedzinie.
2. Dokonać próby stworzenia znaku na podstawie serii szkiców przy użyciu dowolnego narzędzia, opartych na wykonaniu autorskiego napisu z gestu, a następnie zaprojektować logo swojej przyszłej pracowni architektonicznej.
3. Dostosowując wybrane środki artystycznego przekazu do technologicznych wymagań danej techniki graficznej, sporządzić matrycę zatwierdzonego znaku i wykonać odbitki.
4. Biorąc pod uwagę pojęcia takie jak: punkt, linia, płaszczyzna, kształt, forma, światło, kolor, faktura, kontrast, symetria, asymetria w kontekście podstawowych zasad projektowania graficznego oraz kompozycji tekstu na wyznaczonej płaszczyźnie, zakomponować wybraną planszę projektową - uwzględniając wymiary, kolor podkładu oraz elementów graficznych, wielkość i rodzaj czcionki nagłówka oraz czcionki opisowej, umiejętnie wkomponowując w całość zaprojektowane przez siebie logo.
Metody podające:
1. Zaprezentowanie technik graficznych na przykładzie prac wybitnych twórców (prezentacja multimedialna) - pracownia, e-learning
2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki
Metody poszukujące:
1. Szkice koncepcyjne związane z pracą nad autorskim logo
2. Dopracowania koncepcji plastycznej przy pomocy wybranego programu graficznego
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student ma obowiązek dostarczyć oryginały wszystkich prac semestralnych, wykonanych w ramach pracowni na zaliczenie przedmiotu
1. Przygotował prezentację multimedialną na temat wybranej techniki graficznej lub twórcy wybitnego w tej dziedzinie.
2. Dokonał próby stworzenia znaku na podstawie serii szkiców przy użyciu dowolnego narzędzia, opartych na wykonaniu autorskiego napisu z gestu, a następnie zaprojektował logo swojej przyszłej pracowni architektonicznej.
3. Dostosowując wybrane środki artystycznego przekazu do technologicznych wymagań danej techniki graficznej, sporządził matrycę zatwierdzonego znaku i wykonał odbitki.
4. Biorąc pod uwagę pojęcia takie jak: punkt, linia, płaszczyzna, kształt, forma, światło, kolor, faktura, kontrast, symetria, asymetria w kontekście podstawowych zasad projektowania graficznego oraz kompozycji tekstu na wyznaczonej płaszczyźnie - zakomponował wybraną planszę projektową, uwzględniając wymiary, kolor podkładu oraz elementów graficznych, a także wielkość i rodzaj czcionki nagłówka oraz czcionki opisowej - umiejętnie wkomponowując w całość zaprojektowane przez siebie logo.
6. Potrafił zaprezentować i przekonać do własnych koncepcji plastycznych oraz ich interpretacji w wybranych technikach graficznych, a także pogłębił umiejętność zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.
1. A. Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, Warszawa 2003
2. Grafika Warsztatowa. Podręcznik Technik Graficznych, opracowanie zbiorowe, MJM grafika, Poznań 2006
3. C. Jordi, O. Clara, Techniki Graficzne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004
4. J. Gernsheimer, Ponadczasowe logo, Helion 2013
5. M. Bóbr, Mistrzowie Grafiki Europejskiej, KAW, Warszawa 2000
6. G. Walker, Podręcznik drzeworytnika. Techniki druku wypukłego, narzędzia, materiały, tajniki warsztatu, bauer-weltbild media, 2009
7. W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź 2019
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 10-06-2021 11:13)