SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia architektury powszechnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia architektury powszechnej
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-HAP-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Głuchowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

1. Celem merytorycznym zajęć jest przybliżenie Studentom kanonicznych i charakterystycznych obiektów, konstrukcji, technologii oraz planów architektonicznych i urbanistycznych w obrębie poszczególnych epok stylowych od prehistorii do początków XX wieku.

2. W sensie dydaktycznym Uczestnicy zajęć powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i przybliżonego datowania obiektów prezentowanych na zajęciach i podobnych, na podstawie asocjacji dotyczących cech formalnych, np. konstrukcji, kompozycji i detalu architektonicznego oraz dekoracji wystroju wnętrz, a także prawidłowego posługiwania się terminologią fachową związaną z historią architektury powszechnej. Wykład i ćwiczenia mają służyć także kształtowaniu umiejętności wykorzystania wiedzy o formach architektury historycznej jako inspiracji twórczej oraz pozyskiwania informacji z literatury polskiej i zagranicznej,  źródeł multimedialnych i konserwatorskich, a także zdolności porównywania obiektów wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii oraz prezentacji własnych opracowań.

3. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zajęcia mają na celu uświadomienie Studentowi społecznej roli architekta, w tym, od przełomu XIX/ XX w. jego misji jako „organizatora społecznej wyobraźni”, a także potrzeby ustawicznego pogłębiania wiedzy o architekturze, w tym na podstawie bezpośredniego kontaktu z obiektami i śledzenia procesów ich konserwacji, rewitalizacji i adaptacji do nowych funkcji.

Wymagania wstępne

Formalne: brak

Nieformalne: ogólna znajomość historii powszechnej w zakresie kursu przedmiotów humanistycznych w szkołach średnich

Zakres tematyczny

PROGRAM WYKŁADÓW:

Układ chronologiczno-problemowy

Ramowy układ problemowy wykładu kursowego

  • prezentacja kanonu dzieł architektury powszechnej do pocz. XX wieku, z uwzględnieniem przykładów z terenów historycznie przynależnych do ziem polskich, bądź do 1945 r. znajdujących się poza ich granicami, a także wystroju wnętrz (np. anikonizm, ikonoklazm, kaseton), w tym tzw. małej architektury oraz wprowadzenia do architektury ogrodowej
  • różnice w periodyzacji stylów ośrodków centralnych i prowincjonalnych oraz paralelność różnych stylów w Europie Północnej i Południowej
  • podstawowe pojęcia z zakresu terminologii architektonicznej (np. filar, kolumna, tympanon, atrium, arkada, kopuła, sklepienie, strop pułapowy,  amfilada, edikula, zasada subordynacji/ koorynacji), oraz np. kanon, styl, mimesis, spolia, lapidarium, polichromia, fresk, mozaika, relief, .....sgraffito, okładzina marmurowa, gabinet lustrzany, ogród angielski etc.)
  • typy kompozycji w architekturze (centralna, osiowa, wertykalna, piramidalna, horyzontalna etc.)
  • typy budowli świeckich i sakralnych (np. ziggurat, piramida, bazylika rzymska i chrześcijańska, mauzoleum/ rotunda, baptysterium, meczet, synagoga, zbór, architektura obronna i rezydencjonalna, wieża rycerska, pałac, willa, kamienice partycjuszowskie, architektura drewniana)
  • typy założeń architektoniczno-urbanistycznych (np. forum/ agora, entre cour et jardin etc., idealne miasta renesansu i klasycyzmu)

Ramowy program chronologiczny wykładu kursowego

  • wstępne omówienie programu i literatury przedmiotu oraz źródeł
  • architektura prehistoryczna (budowle megalityczne) i jej wpływ na koncepcję osiedli-ogrodów i innych założeń urbanistycznych
  • sakralna i świecka architektura Starożytnego Bliskiego Wschodu
  • sakralna i świecka architektura Starożytnego Egiptu
  • sakralna i świecka architektura Starożytnej Grecji  (kultura minojska i mykeńska, styl archaiczny, klasyczny i hellenizm)
  • sakralna i świecka architektura Starożytnego Rzymu (kultura estruska, Rzym republikański i cesarski, Izrael, Afryka Pn.)
  • architektura wczesnochrześcijańska (Rzym, Rawenna, Syria, Egipt)
  • architektura bizantyńska (Konstantynopol, Saloniki, Pd. Europa, Etiopia); wzajemne wpływy kultury chrześcijaństwa i islamu
  • architektura karolińska i ottońska, nordycka i celtycka
  • romanizm w Europie Północnej (Skandynawia, kraje niemieckie, Francja)
  • romanizm we Włoszech
  • gotyk i jego odmiany w Europie Północnej (Francja i Anglia i Niemcy)
  • gotyk i jego odmiany w Europie Południowej (Włochy, Hiszpania i Portugalia)
  • renesans we Włoszech i Francji – wybrane przykłady
  • manieryzm we Włoszech i innych państwach Europy (w tym Pd. Europy i Ameryka Łacińska)
  • barok i jego odmiany (Włochy, Francja, Hiszpania)
  • rokoko (Francja, Pd. Niemiec i Austrii)
  • klasycyzm i jego odmiany (w tym Anglia, Dania, i Szwecja)
  • historyzmy i wczesny modernizm/ nurt inżynieryjny/ secesja

PROGRAM ĆWICZEŃ:

  • rozszerzenie i utrwalenie materiału z wykładu
  • sporządzanie szkiców planów (architektonicznych/ urbanistycznych) i form konstrukcyjnych oraz detalu architektonicznego
  • analiza materiałów źródłowych
  • referaty/ prezentacje mulimedialne.

Metody kształcenia

METODY PODAJĄCE:

Forma wykładu – zmienna: konwersacyjny połączony z prezentacją power point i pokazem filmów, panoramicznych fotografii, animacji i innych źródeł multimedialnych oraz, selektywnie, dokumentacji konserwatorskiej

METODY POSZUKUJĄCE:

Forma ćwiczeń – elementy burzy mózgów i dyskusji na podstawie samodzielnej lektury literatury przedmiotowej oraz archiwaliów i analizy materiałów z wykładu, przygotowywanie referatów i koreferatów z wykorzystaniem własnych rysunków Studentów,  w formie prezentacji audiowizualnych, multimedialnych, animacji etc.

Praktyczne zadanie rozdane na wstępnych zajęciach  wraz z instrukcją do przygotowania i wzorem bibliograficznym oraz wzorem opisu reprodukcji, respektującym prawa autorskie

Studenci indywidualnie w odniesieniu do wstępnej, skondensowanej, wersji wykładu w formie prezentacji power point, otrzymanej od Wykładowcy wraz z podstawową literaturą przedmiotową, przez cały semestr sporządzają prace rysunkowe/graficzne/ plany/ szkice porównawcze/ ew. własne projekty i włączają je do prezentacji multimedialnych z własnym komentarzem oraz podpisanymi reprodukcjami oraz najważniejszymi pojęciami ....przedstawiającymi szerszy kontekst  (opatrzonymi określeniem źródeł  ilustracji i bibliografią) jest ono składową oceny finalnej.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WYKŁAD: Egzamin pisemny.

  • Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
  • Ocena końcowa jest średnią ocen otrzymanych z egzaminu i ćwiczeń.
  • obecność Studenta na wykładach jest obowiązkowa; dopuszczalna ilość (usprawiedliwionych) nieobecności – 2 (w ocenie uwzględnia się także frekwencję)
  • Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategoriach: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne jest wynikiem pozytywnego zaliczenia egzaminu testowego,
  • składającego się z testu wizualnego i odpowiedzi na 3 krótkie pytania dotyczące terminologii, typów budowli i odmian stylowych, z progami punktowymi:

50%–60% pozytywnych odpowiedzi         dst 

61%–70%.................................................... dst+

71%–80%.....................................................db

81%–90%                                                     db+

91%–100% ................................................  bdb.

 

ĆWICZENIA

Ocenie podlegają:

  • referaty/ prezentacje multimedialne na rozdane na 2. zajęciach tematy, zawierające własne wyżej opisane szkice/ schematy, reprodukcje obiektów, odniesienia do literatury przedmiotowej oraz archiwaliów
  • pozytywna oceny z 2 kolokwiów (1 w terminie zapowiedzianym, 1 w niezapowiedzianym, nieobecność na kolokwium równoznaczna jest z oceną negatywną)
  • frekwencja i aktywny udział w dyskusji na zajęciach (dopuszczalna ilość usprawiedliwionych i odpracowanych nieobecności na ćwiczeniach – 2)
  • tryb obowiązkowego odpracowywania nieobecności: udział w konsultacjach w trakcie danego semestru oraz zaliczenie referatów/ prezentacji oraz kolokwiów w terminie do tygodnia od pierwotnego (pierwotnie ustalonego)

Literatura podstawowa

  • Basista A., Historia architektury od początków do końca XVIII wieku, Białystok 2004.
  • Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;
  • Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
  • Broniewski T., Historia architektury dla wszystkich, Wrocław 1990;
  • Koch W., Style w architekturze, Geocenter, Warszawa 1996; Weltbild, Warszawa 2011
  • Palladio A., Cztery księgi o architekturze, Warszawa 1955;
  • Pevsner N., Fleming A., Honour H., Encyklopedia architektury, Warszawa 1992;
  • Pevsner N., Historia architektury europejskiej. WAiF , Warszawa 1976;
  • Rasmussen S., E., Odczuwanie architektury, Wyd. Murator, Warszawa 1999;
  • Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
  • Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001.
  • Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Warszawa 1955;

Literatura przedmiotowa może ulec modyfikacji. Ostateczna lista przekazania będzie na zajęciach.

Literatura uzupełniająca

  • d’Alfonso E., Samss D., Historia architektury, Arkady, Warszawa 1997,
  • Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1969;
  • Bussagli M., Architektura: style, techniki, materiały, budowle, twórcy, Warszawa 2007;
  • Fletcher B., A history of architecture, RIBA, Oxford New York, London 1896-2001,
  • Giedion S., Przestrzeń, czas i architektura, Warszawa 1968;
  • Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 2008;
  • Norberg-Schulz C., Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999;
  • Ulatowski K., Architektura starożytnej Grecji, Poznań 1962;
  • Ulatowski K., Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1964;
  • Toman R., Sztuka gotyku, Könemann, Köln 2000;
  • Toman R., Sztuka romańska, Könemann, Köln 2000;
  • Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973;

Ostateczna lista przekazana będzie na zajęciach, w ramach konsultacji.

Uwagi

  • Sala z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny i internet oraz tablice do pisania i prezentowania posterów.
  • Najlepsze referaty/ prezentacje, zawierające m.in. autorskie rysunki Studentów, przekazane zostaną Komisji planującej wystawę zbiorową w Galerii Architektury i Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  • Mogą one stać się  przedmiotem konkursu ogólnowydziałowego (dyplomy za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia, zaświadczenia).


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 14:47)