SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rysunek odręczny I |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-RO-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie z różnymi rodzajami rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Pobudzanie oraz rozwijanie wyobraźni plastycznej, przestrzennej i kompozycyjnej czerpiącej z wiedzy o budowie formy.
3. Wykształcenie umiejętności posługiwania się rysunkiem jako środkiem artystycznego wyrazu w oparciu o znajomość budowy formy, przestrzeni oraz kompozycji i perspektywy.
4. Wykształcenie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku w zależności od sytuacji np. linearny szkic koncepcyjny, lub światłocieniowe studium z natury - uwydatniające elementy detalu, czy formy wykreowane z wyobraźni.
5. Przygotowanie do zaprezentowania własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz architektury rysowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.
Nieformalne:
Elementarne umiejętności w posługiwaniu się rysunkiem odręcznym oraz umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem przestrzeni, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku.
Program laboratorium:
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać własnej interpretacji tej kompozycji za pomocą monochromatycznego kolażu - uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz budowę formy. Następnie, na podstawie tego samego układu oraz biorąc pod uwagę doświadczenie z pracy nad monochromatycznym kolażem, wykonać rysunek studyjny - uwzględniając różnice wynikające ze zmiany narzędzia plastycznej interpretacji.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządzić dokumentację fotograficzną - akcentując charakter tych obiektów (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty. Wykonać serię szkiców (syntetycznych/analitycznych) pod kątem zadanego problemu, następnie dokonać interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy).
3. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub zmieniające charakter danego układu - uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz perspektywę.
Metody podające:
1. Zaprezentowanie rysunków wybitnych twórców - pracownia
2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki
Metody poszukujące:
1. Studium z natury
2. Szkice w plenerze
3. Rysunek z wyobraźni
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Zapoznał się z różnymi rodzajami rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał własnej interpretacji tej kompozycji za pomocą monochromatycznego kolażu - uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz budowę formy.
3. Na podstawie tego samego układu oraz biorąc pod uwagę doświadczenie z pracy nad monochromatycznym kolażem, wykonał rysunek studyjny - uwzględniając różnice wynikające ze zmiany narzędzia plastycznej interpretacji.
4. Znalazł w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządził dokumentację fotograficzną, akcentując charakter tych obiektów (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie wykonał serię szkiców pod kątem zadanego problemu (rysunek linearny).
5. Dokonał interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu.
6. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub zmieniające charakter danego układu - uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz perspektywę.
7. Potrafił zaprezentować i przekonać do własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz architektury rysowanej w plenerze, a także nabył umiejętność zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.
1. R. Natusiewicz, Rysunek Architekta, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992
2. K. Teissig, Techniki rysunku, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982
3. A. Jeziorkowski, Nie tylko o rysunku, Politechnika Poznańska, Poznań 1998
4. K. Zwolińska, Z. Malicki Mały słownik terminów plastycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975
5. R. Arnheim, Myślenie wzrokowe, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2013
6. W. Strzemiński, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 16:41)