SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Malarstwo |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-Mal-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie z różnymi technikami malarskimi na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości kolorystycznej, wyobraźni plastycznej, przestrzennej i kompozycyjnej czerpiącej z wiedzy o budowie formy i koloru (cech wyrazowych barwy oraz elementów psychologii barwy).
3. Wykształcenie umiejętności posługiwania się malarstwem jako środkiem artystycznego wyrazu w oparciu o znajomość teorii koloru, budowy formy i kompozycji oraz budowania przestrzeni kolorem, a także budowania przestrzeni z wyobraźni.
4. Wykształcenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami malarskimi, w zależności od sytuacji np. lekki szkic koncepcyjny (akwarela), czy budowanie nastroju przy pomocy barw i faktur (tempera, gwasz, akryl).
5. Zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie malarstwa w celu przedstawienia kolorystycznej koncepcji architektonicznej, czy form wykreowanych z wyobraźni.
6. Przygotowanie do zaprezentowania własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz malarskich szkiców architektury w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.
Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Rysunek Odręczny II
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, perspektywy oraz wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku; wrażliwość na niuanse barw i faktur, a także podstawowa znajomość prac malarskich wybitnych malarzy oraz architektów.
Program laboratorium:
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać własnej interpretacji tej kompozycji w technice kolażu, uwzględniając gamę kolorystyczną całego układu, nie zapominając o budowie formy, przestrzeni, proporcjach oraz zróżnicowaniu materii i faktur. Następnie na podstawie tego samego układu oraz biorąc pod uwagę doświadczenie z pracy nad kolażem - wykonać pracę malarską w technice akwareli, uwzględniając różnice wynikające ze zmiany narzędzia plastycznej interpretacji.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządzić dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując charakter tych obiektów (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty. Zobrazować badane zjawisko w serii malarskich szkiców, a następnie dokonać interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (akwarela/tempera/gwasz/akryl), biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków artystycznego wyrazu.
3. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub zmieniające charakter oraz klimat danego układu, uwzględniając kontrasty formy i koloru względem siebie, a także emocjonalne i zmysłowe działanie materii malarskiej (akwarela/ tempera/gwasz/akryl).
Metody podające:
1. Zaprezentowanie prac malarskich wybitnych malarzy i architektów (pracownia)
2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki
Metody poszukujące:
1. Studium z natury (pracownia)
2. Szkice malarskie w plenerze
3. Malarstwo z wyobraźni
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student ma obowiązek dostarczyć oryginały wszystkich prac semestralnych, wykonanych w ramach pracowni na zaliczenie przedmiotu
1. Zapoznał się z różnymi technikami malarskimi na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał własnej interpretacji tej kompozycji w technice kolażu, uwzględniając gamę kolorystyczną całego układu, nie zapominając o budowie formy, przestrzeni, proporcjach, oraz zróżnicowaniu materii i faktur.
3. Na podstawie tego samego układu wykonał pracę malarską w technice akwareli, biorąc pod uwagę różnice wynikające ze zmiany narzędzia plastycznej interpretacji.
4. Znalazł w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej), sporządził dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując ich charakter (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy, przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazował badane zjawisko w serii malarskich szkiców.
5. Dokonał interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (akwarela/tempera/gwasz/akryl), biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków artystycznego wyrazu.
6. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ dokonał własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub zmieniające charakter oraz klimat danego układu, uwzględniając kontrasty formy i koloru względem siebie, a także emocjonalne i zmysłowe działanie materii malarskiej (akwarela/ tempera/gwasz/akryl).
7. Potrafił zaprezentować i przekonać do własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz plenerowych, malarskich szkiców architektury, a także nabył umiejętność zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.
1. M. Rzepińska, Historia koloru, Arkady, Warszawa 2009
2. M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1979
3. A. Radajewski, Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław 1982
4. U. Eco, Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005
5. J. Czapski, Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016
6. D. Hornung, Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009
7. W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 10-06-2021 11:13)