SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Andragogika i problemy doskonalenia zawodowego służby bhp |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-D-27_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą i założeniami edukacji dorosłych oraz kształtowanie umiejętności w zakresie odpowiedniego doboru ofert edukacyjnych (na rynku lokalnym, krajowym i międzynarodowym) na różnych etapach kariery zawodowej pracowników służby BHP.
Brak wymagań.
Wykłady: Edukacja permanentna, jako proces całożyciowy (w tym system pojęciowy andragogiki). Specyfika procesu nauczania dorosłych (z uwzględnieniem służby BHP). Edukacja dorosłych w Unii Europejskiej (wybrane zagadnienia). Współczesne znaczenie kształcenia ustawicznego wśród pracowników zajmujących się zagadnieniami BHP. Charakterystyka ucznia dorosłego oraz metody pracy z osobą dorosłą. Kształcenie osób dorosłych w formach szkolnych (na etapie szkoły branżowej, średniej, wyższej). Klasyfikacja organizatorów pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych.
Ćwiczenia: Rynek pracy a edukacja dorosłych - zawody deficytowe. Edukacja dorosłych a praca zawodowa i bezrobocie. Formy wsparcia edukacji dorosłych (w tym możliwości uzyskania dofinansowania np. z Funduszu Pracy, Krajowego Funduszu Szkoleniowego, środków unijnych). Edukacja kulturowa ludzi dorosłych (przykładowe formy realizacji, instytucje; edukacja osób „Trzeciego Wieku”). Edukacja i integracja społeczno-zawodowa dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Formy szkolne i pozaszkolne edukacji zawodowej dorosłych w zakresie BHP (na krajowym i międzynarodowym rynku edukacyjnym). Doskonalenie zawodowe pracowników służby BHP w ujęciu lokalnym (oferty edukacyjne, możliwości rozwoju zawodowego, kariera zawodowa w służbach BHP).
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Projekt - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach
Wykład - kolokwium (min. 51% na zaliczenie)
Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)
Aleksander T, Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom-Kraków 2009.
Berezka Anna, Rola kształcenia ustawicznego w realizacji wyzwań Unii Europejskiej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk
Ekonomicznych i Zarządzania" 2013, nr 33, t. 2.
Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI wieku, red. J. Delors, Radom 1998.
Gerlach R., Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych. Wyzwania-szanse-zagrożenia, Bydgoszcz 2007.
Komisja Europejska, Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego, Bruksela 2000.
Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Warszawa 2007.
Luber D., Uczeń dorosły jako podmiot edukacji i wychowania, „Nauczyciel i Szkoła” 2009, nr 1-2 (42-43)
Piwowarski R. (red.),Oświata dorosłych, nowe uwarunkowania i wyzwania, Warszawa 1998.
Solarczyk-Ambrozik E., Przyszczypkowski K. (red.), Oświata Dorosłych, Poznań-Toruń 1999.
Skrzypczak J., Aleksander T., Edukacja ustawiczna w zmieniającej się sytuacji edukacyjnej (wybrane problemy), Poznań 1998.
Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.
Fabiś A. (red.), Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Andragogika jako przedmiot akademicki, Mysłowice-Zakopane 2004.
Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych, Poznań 2003.
Karaś S., Dydaktyka oświaty pozaszkolnej, Warszawa-Radom 1995.
Kozerska A., Proces samokształcenia w ujęciu W. Okińskiego , "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2010, nr 3.
Maniak G., Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" 2015, nr 2014.
Nowacki T.W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, Warszawa 2004.
Nyczkało N.G., Szlosek F., Kształcenie zawodowe w Polsce i Ukrainie – na tle przemian, Warszawa – Radom 2008, Część I: Kształcenie zawodowe w Polsce w kontekście reform edukacyjnych.
Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1991.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U z dnia 19 lutego 2019, poz. 316).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r.w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z dnia 8 kwietnia 2019, poz 652).
Rozporządzenie Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 180 poz. 1860) z późniejszymi
zmianami.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania
(Dz.U. poz. 1145).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z dnia 16
sierpnia 2019, poz. 1536).
Wach K., Europejski rynek pracy, Kraków 2007.
Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 12:34)