SylabUZ

Generate PDF for this page

Media i technologie komunikacyjne - course description

General information
Course name Media i technologie komunikacyjne
Course ID 06.9-WM-BHP-P-45_19
Faculty Faculty of Engineering and Technical Sciences
Field of study occupational health and safety
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Project 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z podstawami wspomagania procesu edukacji/pracy nowymi mediami, współczesnymi technikami komputerowymi i technologią informacyjno-komunikacyjną oraz kształtowanie umiejętności projektowania mediów kognitywnych.

Prerequisites

Elementarna wiedza z zakresu ICT - obejmująca treści programowe z przedmiotu "Technologie informacyjne" (Lab. semestr 1).

Scope

1. Techniki multimedialne a projektowanie i konstruowanie środków edukacyjnych; media, massmedia, multimedia, hipermedia, multimedialne materiały; projektowanie procesu edukacyjnego z zastosowaniem multimediów; multimedialna strategia nauczania.

2. Media i komunikowanie masowe a system społeczny (media a rozwój społeczno-gospodarczy; społeczeństwo: masowe, informacyjne, wiedzy, sieciowe, medialne). Komunikowanie uwzględniające współczesne techniki multimedialne (środki i formy komunikowania, modele procesu komunikowania).

3. Wspomaganie edukacji/pracy multimedialnymi środkami poznawczymi. Przegląd i porównanie oferty rynkowej: encyklopedie multimedialne, pakiety edukacyjne, programy internetowe, podręczniki multimedialne, zestawy do multimedialnego wspomagania doświadczeń, programy multimedialne, programy komputerowe wspomagające proces edukacji/pracy, portale społecznościowe.

4. Wykorzystanie komputerowego sprzętu i oprogramowania do tworzenia prezentacji multimedialnych. Wielomedialne materiały prezentacyjne – podstawowe cechy prezentacji, zalecenia dotyczące teksu i czcionek, barwy i dźwięku, animacji i wideo; wskazówki odnoszące się do prowadzenia pokazu. Tekst i grafika oraz film i dźwięk w prezentacjach multimedialnych. Grafika: rastrowa, wektorowa 2D, wektorowa 3D.

5. Zastosowanie technik hipertekstowych w edukacji/pracy. Nawigacja internetowa; prawidłowe wyszukiwanie i selekcja danych tekstowych, cyfrowych oraz multimedialnych; formy prezentacji danych; gromadzenie i archiwizacja danych tekstowych, liczbowych, graficznych oraz medialnych z wykorzystaniem technik internetowych; tworzenie prezentacji i stron WWW oraz kształtowanie poprawnego doboru parametrów elementów składowych.

6. Nowoczesne narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej podnoszące atrakcyjność i skuteczność procesu nauczania-uczenia się: tablica interaktywna; cyber biurko; e-lerning, itp.

7. Interaktywne źródła informacji i ich wykorzystanie w edukacji/pracy. Warsztat informacyjny a edukacja/praca medialna.

8. Przygotowanie i demonstracja prezentacji multimedialnej i/lub stron WWW przydatnych w realizacji treści programowych studiowanej specjalności (Projekt multimedialnej prezentacji przydatnej w realizacji treści programowych studiowanej specjalności. Projekt prezentacji i stron WWW przydatnych w realizacji treści programowych studiowanej specjalności).

Proponowane tematy do samodzielnego opracowania: Wykorzystanie środowisk multimedialnych systemów operacyjnych; Kompresja danych w nowoczesnej realizacji procesu edukacyjnego. Komunikacja internetowa wspomagająca wymianę informacji; Wybrane techniczne środki nauczania – ich rola i zadania w procesie nauczania-uczenia się; Nowe trendy w komunikacji użytkownik-komputer. Ergonomia obsługi, interfejs użytkownika, wsparcie obsługi przez użytkowników z dysfunkcjami (rozwiązania sprzętowe i programowe).

Teaching methods

Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Projekt: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie na ocenę - według kolokwium (pisemnego sprawdzianu testowego: min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości podczas zajęć.
Projekt: zaliczenie na ocenę - (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie prac wytwórczych (projektów: prac pisemnych, konspektów, prezentacji) oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa: ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wykładu i projektu z jednakową wagą (50% wykład, 50% projekt).

Recommended reading

  1. Aleksander T., Andragogika: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom-Kraków 2013.
  2. Baron-Polańczyk E. (ed.), ICT in Educational Design. Processes, Materials, Resources, Vol.: 1-14, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra 2012-2019.
  3. Baron-Polańczyk E. (red.), Komputerowe wspomaganie dydaktyki, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra 2009.
  4. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra 2006.
  5. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, PWN, Warszawa 2006.
  6. Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, Wydanie II, Helion, Gliwice 2017.
  7. Fedak J., Fotografia cyfrowa od A do Z. Encyklopedia, MUZA SA, Warszawa 2006.
  8. Gajda J., Media w edukacji, Wyd. „Impuls”, Kraków 2010.
  9. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa 2015.
  10. Kołodziej P., Komputerowe studio muzyczne i nie tylko. Przewodnik, Helion, Gliwice 2007.
  11. Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Wyd. WAM, Kraków 2010.
  12. Nieć M., Komunikowanie społeczne i media, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
  13. Paul J., 100 sposobów na cyfrowe wideo, Wyd. Helion, Gliwice 2007.

Further reading

  1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2007.
  2. Frania M., Nowe media, technologie i trendy w edukacji. W kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017.
  3. Gabriel R., Röhrs H.-P., Social Media. Potenziale, Trends, Chancen und Risiken, Wyd. Springer, Berlin 2017.
  4. Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, WSiP, Warszawa 2005.
  5. Juszczyk S., Człowiek w świecie elektronicznych mediów - szanse i zagrożenia, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000.
  6. Kron F.W., Sofos A., Dydaktyka mediów, przeł. J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, Wyd. Naukowe GWP, Gdańsk 2008.
  7. McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.
  8. Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, [w:] W. Skrzydlewski, D. Dylak (red.), Media. Edukacja. Kultura, Wyd. PTTiME, Poznań 2012.

Notes


Modified by dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (last modification: 01-05-2020 10:29)