SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Strategie i doktryny militarne |
Kod przedmiotu | 14.1-WZ-BezD-SDM |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Zarządzanie kryzysowe |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką z zakresu strategii i doktryn militarnych, których ewolucja następowała na przestrzeni wieków. Ponadto wyartykułowanie strategii i doktryn militarnych, których treści mają zastosowanie i kształtują współczesną sztukę wojenną.
Wiedza z zakresu podstaw strategii bezpieczeństwa oraz z przedmiotu Systemy Bezpieczeństwa Narodowego realizowanego w semestrze IV.
Wykład: ogólne informacje o strategiach i doktrynach militarnych; strategia bezpieczeństwa państwa; myślenie strategiczne – wyzwanie XXI wieku, problemy bezpieczeństwa w myśli starożytności i średniowiecza; bezpieczeństwa i pokoju w myśli renesansowej i XVII – wiecznej; wybrane koncepcje wojny, bezpieczeństwa i pokoju w epoce oświecenia i na początku XIX wieku; XX – lecie międzywojenne: wojna powietrzna, wojna pancerna, wojna morska; okres zimnowojenny: doktryny Układu Warszawskiego i NATO, doktryna wojny partyzanckiej; przełom XIX i XX wieku: tarcza antyrakietowa, terroryzm, siły pokojowe; współczesne strategie i doktryny militarne.
Wykład konwencjonalny, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - kolokwium pisemne – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem (K_W01, K_W02, K_W03) ; pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Łączna suma punktów do zdobycia – 30. Suma punktów uzyskanych z egzaminu decydować będzie o ocenie: bardzo dobry (28-30 pkt.), dobry plus (25-27 pkt.), dobry (22-24 pkt.), dostateczny plus (20-21pkt.), dostateczny (17-19 pkt.).
Prowadzący zajęcia korzysta także z materiałów własnych oraz źródeł internetowych.
Zmodyfikowane przez dr inż. Krzysztof Graczyk (ostatnia modyfikacja: 06-05-2020 11:48)