Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z obszaru filozofii bezpieczeństwa. Zdobycie umiejętności i kompetencji rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami filozofii bezpieczeństwa. Umożliwienie studentom samodzielnego analizowania problemu z obszaru filozofii bezpieczeństwa.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Pojęcie, struktura i funkcje filozofii bezpieczeństwa
Geneza, źródła i przedmiot filozofii bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo według filozofów starożytnych.
Chrześcijańskie inspiracje filozoficznej wiedzy o bezpieczeństwie.
Filozofia bezpieczeństwa w okresie średniowiecza.
Miejsce filozofii bezpieczeństwa we współczesnych poglądach filozoficznych i społecznych.
Filozofia bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego wobec zagrożeń XXI wieku.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - kolokwium pisemne – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem (K_W01, K_W02, K_W03) ; pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Łączna suma punktów do zdobycia – 30. Suma punktów uzyskanych z egzaminu decydować będzie o ocenie: bardzo dobry (28-30 pkt.), dobry plus (25-27 pkt.), dobry (22-24 pkt.), dostateczny plus (20-21pkt.), dostateczny (17-19 pkt.).
Na ocenę końcową z wykładu składają się następujące elementy:
Kolokwium (90%) – lista pytań z zakresu tematycznego wykładu zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte (K_W01, K_W02, K_W03, K_U01, K_U02); łączna suma punktów do zdobycia – 30. z progami punktowymi.
Aktywność na zajęciach (10%) – studenci zobowiązani są do aktywnego i systematycznego uczestnictwa na wykładach. Dodatkowe punkty mogą być uzyskane za udokumentowaną aktywność związaną z tematyką wykładu prowadzoną w ramach zajęć pozaobowiązkowych, np. projekty realizowane w kołach naukowych, dodatkowe indywidualne projekty, publikacje w czasopismach (K_U01, K_U02).
Literatura podstawowa
Solorz J., Doktryny militarne XX wieku, Avalon, Warszawa 2009.
Rosa R., Filozofia bezpieczeństwa, Bellona, Warszawa 1995.
Sun Tzu, Sztuka wojny, Warszawa 1994.
Carl Von Clausewitz „O wojnie” („Vom Kriege”), Wydawnictwo Test, Lublin 1995.
Niccolò di Bernardo dei Machiavelli, O sztuce wojny, Wydawnictwo ALETHEIA, Warszawa 2008.
Ludendorff E., Biografia.
Napoleon Bonaparte, Maksymy –, wyd. PIW, Warszawa 1983.
Baszkiewicz J., Historia Francji –, wyd. Ossolineum 1999.
Halicz E., Czy Polacy wybić się mogą na niepodległość. Wydawnictwo MON. Warszawa 1967
Niedźwiedzki R., Ewolucja praktyki strategicznej w dziedzinie bezpieczeństwa, AON, Warszawa 2010.
M. Kozub, Myśleć strategicznie o bezpieczeństwie przyszłości, AON Warszawa2013r.
J. Gryz, Bezpieczeństwo państwa-władza, polityka, strategia, AON Warszawa 2013r.
Literatura uzupełniająca
Kuźniar R., Polityka i siła, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.
Koziej S., Między piekłem a rajem. Szare bezpieczeństwo na progu XXI wieku, Wyd. Marszałek, Toruń 2006
Koziej S., Strategiczne środowisko bezpieczeństwa międzynarodowego i narodowego w okresie pozimnowojennym, Skrypt internetowy, Warszawa/Ursynów.
Encyklopedia wojskowa – wyd. PWN 2007.
Koziej S., Wstęp do teorii i historii bezpieczeństwa, Warszawa Ursynów 2010.
Kochanowski J., Demecki A., Bezpieczeństwo narodowe. Wyższa Szkoła Menedżerska, Legnica 2010.
Z. Sabak, Strategia – podstawy myślenia w XXI wieku, AON Warszawa2012r.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.