SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Lean manufacturing |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-EkoP- LM |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu lean manufacturing oraz wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania tej koncepcji w organizacjach produkcyjnych.
-
Wykład: Istota i geneza lean manufacturing. Identyfikacja problemów związanych z marnotrawstwem w procesach produkcyjnych. Model Toyoty. Organizowanie strumienia wartości. Standaryzacja pracy. Przepływ ciągły. System ssący. Zarządzanie wizualne. Metody i narzędzia lean, w tym m.in.: VSM – Value Stream Mapping i jej znaczenie w usprawnianiu przepływu. Zastosowanie metody 5S w reorganizacji stanowisk pracy. Charakterystyka metody TPM. Charakterystyka metody SMED (Single Minutes Exchange of Die) w redukcji czasów przezbrojeń.
Ćwiczenia: Praktyczne zastosowanie metod i narzędzi lean do eliminowania marnotrawstwa w wybranej organizacji. Studenci samodzielnie lub w dwuosobowych zespołach opracowują projekt polegający na: identyfikacji i analizie procesu/obszaru w wybranej przez siebie organizacji, dokonaniu identyfikacji marnotrawstwa oraz zaproponowaniu rozwiązań doskonalących z wykorzystaniem metod i narzędzi lean. Zajęcia w formie prezentacji, analizy i dyskusji.
Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia w formie analizy przypadków - case study, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na wykładach i pozytywna ocena z testu. Na ocenę pozytywną student powinien udzielić prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 51% pytań zawartych w teście. Test będzie składał się z pytań otwartych i zamkniętych.
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia z projektu na podstawie prezentacji wykonanego projektu w formie graficznej wraz z pisemnym uzasadnieniem podjętych rozwiązań. Czas prezentacji 30-45 min. W trakcie omawiania projektu odbywa się dyskusja nad zaproponowanymi przez studentów rozwiązaniami. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z zaprezentowanego projektu w formie referatu oraz prezentacji multimedialnej. Wynik oceny projektu stanowić będzie ocenę wiedzy i umiejętności praktycznych studenta związanych z usprawnianiem organizacji z wykorzystaniem szczupłego zarządzania. Na ocenę końcową z zajęć projektowych składa się ocena z projektu (70%), obecność na zajęciach (20%) oraz aktywność na zajęciach (10%).
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z projektu (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z projektu i wykładów.
1. Liker J. K.: Droga Toyoty 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2005
2. Antosz K., Pacana A., Stadnicka D., Zielecki W., Lean Manufacturing. Doskonalenie produkcji, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.
3. Woamc J.P. i in.: Maszyna która zmieniła świat. ProdPress com, Wrocław 2008
4. Woamc J.P. i in.: Lean thinking – szczupłe myślenie. ProdPress com, Wrocław 2008
1. Womack J. P., Jones D. T., Odchudzanie firm, Wyd. CIM, Warszawa 2001.
2. Kirk D. Zylstra, Lean Distribution: Applying Lean Manufacturing to Distribution, Logistics, and Supply Chain, New Jersey, 2006
Zmodyfikowane przez dr Anna Ludwiczak (ostatnia modyfikacja: 05-05-2020 10:58)