SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Eksperyment fizyczny w praktyce szkolnej - szkoła podstawowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Eksperyment fizyczny w praktyce szkolnej - szkoła podstawowa
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizP-EFPSz-S20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Kalaga
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z rolą eksperymentu w nauczaniu fizyki oraz przygotowanie do projektowania i wykonywania eksperymentów skorelowanych z podstawą programową dla II etapu edukacyjnego (szkoła podstawowa).

Wymagania wstępne

Podstawy fizyki I-IV, podstawy dydaktyki, dydaktyka fizyki I-II.

Zakres tematyczny

  1. Rola eksperymentu w nauczaniu fizyki.

  2. Analiza podstawy programowej w aspekcie potrzeb i możliwości realizacji doświadczeń/eksperymentów wspomagających nauczanie.

  3. Klasyfikacja doświadczeń, dyskusja umiejscowienia konkretnych doświadczeń w procesie nauczania.

  4. Projektowanie, realizacja i omówienie doświadczeń z różnych działów fizyki.

  5. Opis zamierzonych osiągnięć uczniów i sposoby ich kontroli.

Metody kształcenia

Zajęcia odbywają się w formie laboratoryjnej, podczas których Studenci projektują, referują i przedstawiają eksperymenty na forum grupy, wyjaśniają ich przebieg w oparciu o znane im teorie i prawa fizyki oraz dyskutują możliwe rozwiązania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na zaliczenie składa się:

  • systematyczne przygotowanie i aktywny udział w zajęciach,
  • rozwiązywanie, realizacja praktyczna oraz prezentacja zadanych problemów,
  • udział w dyskusji.

Literatura podstawowa

  1. G. Gębura, R. Subieta, Metodyka eksperymentu fizycznego w szkołach podstawowych, PWN 1975,

  2. Podręczniki do fizyki dla szkoły podstawowej.

  3. Podstawa programowa dla II etapu edukacyjnego.

Literatura uzupełniająca

  1. G. Karwasz, A. Karbowski, K. Rochowicz, Dydaktyka fizyki z elementami dydaktyki ogólnej i dydaktyki astronomii, UMK, 2014

  2. R. Błażejewski, 100 prostych doświadczeń z wodą i powietrzem, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne

  3. J. Van Cleave, 101 ciekawych doświadczeń. Fizyka dla każdego dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 10-06-2020 19:46)