SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z uczniem wybitnie uzdolnionym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z uczniem wybitnie uzdolnionym
Kod przedmiotu 05.0-WF-FizP-PUWU-S20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Waldemar Grabowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształtowanie umiejętności wykorzystania zagadnień nowoczesnej metodyki fizyki w przygotowaniu zajęć pozalekcyjnych. Opracowanie umiejętności pozwalających na rozwiązywanie problemów fizycznych o podniesionym poziomie trudności z wykorzystaniem matematyki wyższej. Kształtowanie wśród uczniów potrzeby stałego rozwoju, chęci brania udziału w przedsięwzięciach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Kształtowanie umiejętności logicznego oraz przyczynowo – skutkowego myślenia.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego, jak również z zakresu wiedzy ogólnej z fizyki.

Zakres tematyczny

  1. Co rozumiemy poprzez zdolności? Jak poprawnie rozpoznać uzdolnienia swoich uczniów? (C.W5., D.1.U4., D.1.U5. )

  2. Poznanie różnych metod oraz form pracy z uczniami uzdolnionymi w zakresie fizyki. (C.W5., C.U5., D.1.W7., D.1.W15., D.1.U4., D.1.U5. )

  3. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych z różnych działów fizyki z uwzględnieniem pojęć i zagadnień znacząco wykraczających poza program kształcenia w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. (C.K1., D.1.W3., D.1.W5.)

  4. Analiza różnorodności konkursów i olimpiad przedmiotowych z fizyki, z uwzględnieniem konkursów ogólnopolskich oraz międzynarodowych. (C.U5., D.1.W3., D.1.W5. )

  5. Rozwój umiejętności poznawczych uczniów w oparciu o przygotowanie i przeprowadzenie autorskich doświadczeń. (C.U3., C.K1., D.1.W5., D.1.W7.)

  6. Kształtowanie wśród uczniów umiejętności rozwiązywania interdyscyplinarnych zagadnień i problemów fizycznych. (C.U3., C.U5., C.K1., D.1.W5.)

  7. Efektywne stosowanie różnych technik w procesie kształcenia ucznia uzdolnionego. (C.U3., C.U5. D.1.W5., D.1.W7., D.1.W15. )

Metody kształcenia

Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

- aktywność na zajęciach: 10 punktów

- udział w dyskusji: 10 punktów

- przygotowanie scenariusza i konspektu przykładowych zajęć: 10 punktów

Literatura podstawowa

[1] Partyka M. (red.), Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, CMPP-P MEN, Warszawa 2000.

[2] Nakoneczna D., Kształcenie wielostronne stymulujące rozwój uzdolnień, WSiP, Warszawa 1998.

[3] Janiszewski P., Mostowski J., 50 lat Olimpiad Fizycznych, PWN, Warszawa 2002.


 

Literatura uzupełniająca

[1.] Analiza regulaminów różnych konkursów z zakresu fizyki i dziedzin pokrewnych.

[2.] Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

[3.] Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.

[4.] Materiały dydaktyczne Ośrodka Rozwoju Edukacji

[5] Poradnik pracy z uczniem zdolnym w zakresie fizyki w szkole ponadgimnazjalnej, W. Zielicz

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-06-2020 22:36)