SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka zawodowa I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka zawodowa I
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizP-PZ-I-S20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Kalaga
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyk zawodowych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.

Zakres tematyczny

Obserwowanie:

  1. czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów,

  2. toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,

  3. interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami w toku lekcji,

  4. procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,

  5. dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,

  6. sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,

  7. sposobu oceniania uczniów,

  8. sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,

  9. funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

  10. działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,

  11. organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje).

 

Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:

  1. planowaniu i przeprowadzaniu lekcji;

  2. organizowaniu pracy w grupach,

  3. kontrolowaniu i ocenianiu uczniów;

  4. przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,

  5. wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,

  6. podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

  7. organizowaniu przestrzeni klasy;

  8. sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.

 

Pełnienie roli nauczyciela poprzez:

  1. planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,

  2. dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,

  3. organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,

  4. wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,

  5. dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,

  6. diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,

  7. dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

  8. podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.

 

Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:

  1. prowadzenie dokumentacji praktyki,

  2. konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką

  3. ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

  4. ocena przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacja zamierzonych celów,

  5. konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne w szkole podstawowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia studentowi praktyki jest przedstawienie przez niego w wyznaczonym terminie Dziennika Praktyk, sprawozdania z praktyki, konspektów prowadzonych zajęć (min. 10 lekcji) oraz pozytywnej opinii wystawionej przez szkołę.

Literatura podstawowa

  1. Podręczniki do fizyki dla szkoły podstawowej.

  2. Programy i rozkłady materiału nauczania fizyki dla szkoły podstawowej.

  3. Podstawa programowa dla II etapu edukacyjnego.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 08-06-2020 16:10)