SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka zawodowa I |
Kod przedmiotu | 13.2-WF-FizP-PZ-I-S20 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem praktyk zawodowych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.
Obserwowanie:
czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów,
toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami w toku lekcji,
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,
sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
sposobu oceniania uczniów,
sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje).
Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:
planowaniu i przeprowadzaniu lekcji;
organizowaniu pracy w grupach,
kontrolowaniu i ocenianiu uczniów;
przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
organizowaniu przestrzeni klasy;
sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.
Pełnienie roli nauczyciela poprzez:
planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:
prowadzenie dokumentacji praktyki,
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
ocena przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacja zamierzonych celów,
konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji.
Ćwiczenia praktyczne w szkole podstawowej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia studentowi praktyki jest przedstawienie przez niego w wyznaczonym terminie Dziennika Praktyk, sprawozdania z praktyki, konspektów prowadzonych zajęć (min. 10 lekcji) oraz pozytywnej opinii wystawionej przez szkołę.
Podręczniki do fizyki dla szkoły podstawowej.
Programy i rozkłady materiału nauczania fizyki dla szkoły podstawowej.
Podstawa programowa dla II etapu edukacyjnego.
Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 08-06-2020 16:10)