Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń do opracowania pracy dyplomowej - pracy. Celem seminarium jest także zapoznanie studenta z formalnymi zasadami i warunkami pisania i obrony pracy dyplomowej (w tym przebiegu egzaminu dyplomowego). Dodatkowym celem seminarium jest nabranie doświadczenia w publicznym występowaniu i bronieniu swoich osiągnięć.
Wymagania wstępne
Wiedza z obszarów przedmiotów ogólnotechnicznych i specjalistycznych.
Zakres tematyczny
Zajęcia seminaryjne są związane ściśle z tematyką prac dyplomowych. W pierwszym referacie-prezentacji student opisuje swoje założenia pracy dyplomowej. W wygłaszanych referatach dyplomanci przedstawiają zarówno swoje tematy i aktualne osiągnięcia jak i przedstawiają aktualne problemy związane z realizacją pracy; proponują ich rozwiązanie i uzasadniają swoje racje. Po prezentacji - odpowiadają na pytania prowadzącego i innych dyplomantów. Dzięki pobudzeniu aktywności studentów daje się im możliwość dokładnego i bardzo szerokiego poznania rozwiązywanych problemów oraz zmusza do poszukiwania efektywniejszych form podejścia do rozwiązywania problemów związanych z realizacją pracy dyplomowej oraz do szukania coraz ciekawszych formy przedstawienia wyników własnej pracy. Przedstawione zostają rodzaje i charakterystyka prac inżynierskich. Zasady wyboru tematu i definiowanie problemu badawczego, projektowego, konstrukcyjnego, technologicznego, eksploatacyjnego. Główne składniki pracy inżynierskiej. Literatura przedmiotu. Opisy bibliograficzne. Ogólne zasady pisania prac dyplomowych z uwzględnieniem znaczeń rysunków, wzorów, tabel i stosowanych symboli. Na zajęciach seminaryjnych zwraca się szczególną uwagę na zagadnienia etyki w pisaniu prac inżynierskich, na zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. W czasie zajęć studenci biorą udział w symulowanych obronach, przybierając różne role, od dyplomanta do przewodniczącego komisji egzaminacyjnej i zapoznają się z listą możliwych pytań egzaminacyjnych.
Metody kształcenia
Metoda projektów, problemowa dyskusja dydaktyczna, autoprezentacja, instruktaż, symulacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w trakcje konsultacji z promotorem i zaliczenia przedstawionego opracowania seminaryjnego. Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie zebranych materiałów i dokonanej ich analizy. Podstawą zaliczenia seminarium jest pozytywna ocena z dwu wygłoszonych referatów (prezentacji), stuprocentowa obecność oraz widoczna aktywność na zajęciach.
Literatura podstawowa
Literatura z obszarów przedmiotów ogólnotechnicznych i specjalistycznych.
Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Kolonia, Wrocław 2001.
Cabarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas. Kraków 1998.
Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, WP PWN, Warszawa 2000.
Urban S., Ładoński W., Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego, Wrocław 1997.
Dominiczak H, Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998 9. B. Ryszewski, Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985
Pioterek P., Zieleniecka D, Technika pisania prac dyplomowych, Poznań 2000
Linsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Oficyna Wydawnicza PWr. Wrocław, 1995.
Godziszewski J., Ogólne zasady pisania, recenzowania i obrony prac dyplomowych, Wyd. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Zielona Góra, 1987.
Knecht Z., Metody uczenia się i zasady pisania prac dyplomowych: poradnik jak się uczyć, jak pisać pracę dyplomową, Wyd. . Wyższa Szkoła Zarządzania EDUKACJA" Wrocław, 1999.
Koch M., Przewodnik do pisania pracy magisterskiej, Wyd. Prywatnej Wyższej Szkoły Businessu i Administracji Warszawa, 1994.
Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych : poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, wyd. 2 popr., Wyd. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1996.
Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych, wyd. 2, Wyd. Politechnika Śląska Gliwice, 2001.
Pabian A., Gworys W., Pisanie i redagowanie prac dyplomowych: poradnik dla studentów, Wyd. Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 1997.
Pioterek P., Zieleniecka B., Technika pisania prac dyplomowych, wyd. 2 zm. i uzup, Wyd. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Poznań 2000.
Rawa T., Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Wyd. Akademia RolniczoTechniczna w Olsztynie, Olsztyn, 1999.
Urban S., Ładoński W., Jak napisać dobrą pracę magisterską, wyd. 4 uzup., Wyd. Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2001.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską?, Oficyna wydawnicza "IMPULS" Kraków, 1997.
Wojciechowski T., Doktór G., Jak pisać prace dyplomowe - licencjackie i magisterskie: poradnik, wyd. 2 uzup., Wyd. Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie, Warszawa, 1999.
Wojcik K., Piszę pracę magisterską: poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych licencjackich, magisterskich, doktorskich, wyd. 5 zm., Wyd. Szkoła Główna Handlowa Warszawa, 2000.
Zaczyński W.P., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Wyd. "śAK" Warszawa, 1995.
Żółtowski B., Seminarium dyplomowe: zasady pisania prac dyplomowych, Wyd. Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1997.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 13:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.