Praktyka pielęgniarska oparta na dowodach naukowych - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Praktyka pielęgniarska oparta na dowodach naukowych
Kod przedmiotu
12.9-WL-Piel2D-PPODN
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Seminarium
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Wprowadzenie studentów w zagadnienia praktyki badań naukowych w naukach medycznych i naukach o zdrowiu. Nabycie przez studentów kierunku pielęgniarstwo podstawowych umiejętności niezbędnych w badaniach naukowych: wyszukiwanie i interpretacja niezbędnych treści prac naukowych, planowanie i przeprowadzanie projektów badawczych, prezentacja wyników w formie publikacji naukowej typu IMRAD.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu naukowych podstaw medycyny (biochemia, fizjologia i patofizjologia) oraz pielęgniarstwa specjalistycznego.
Zakres tematyczny
Evidence based Medicine, jako paradygmat prawdy naukowej w medycynie i pielęgniarstwie.
Podstawy Evidence Based Nursing Practise, czyli podejmowanie trafnych decyzji w opiece nad pacjentem.
Największe oszustwa w naukach medycznych; dyskusja – przyczyny i konsekwencje.
Rodzaje i metodyka badań klinicznych: badania eksperymentalne, ocena wiarygodności badań z randomizacją, badania obserwacyjne, ocena wiarygodności badan obserwacyjnych.
Miary efektów, rodzaje zmiennych w badaniach klinicznych. Interpretacja wyników. Istotność statystyczna i kliniczna oraz precyzja oszacowania efektu. Analiza w podgrupach. Możliwość wykorzystania wyników badania klinicznego w opiece nad konkretnym pacjentem.
Cyfrowe bazy danych, m.in. Pub/Med, MEDLINE, Scopus. Bibliometria.
Etyka badań naukowych. Przygotowanie wniosku do Komisji Bioetycznej. Zgoda Komisji Bioetycznej.
Struktura artykułu typu IMRAD (Introduction, Methods, Results, and Discussion). Etapy badania a sekcje artykułu.
Finansowanie badań naukowych. Współpraca międzynarodowa i krajowa. Programy krajowe i międzynarodowe. Obliczenie kosztów, poszukiwanie źródeł finansowania oraz współpracowników w ośrodkach krajowych i zagranicznych.
Lektura wybranego artykułu z zakresu nauk o zdrowiu – specjalistyczna opieka pielęgniarska. Omówienie wybranego problemu badawczego przez studenta.
Wybór czasopisma. Przygotowywanie abstraktu i manuskryptu (wstęp, cel, materiał, metody, wyniki, wnioski). Przygotowywanie posteru. Przygotowywanie prezentacji ustnej. Krytyczna analiza przygotowanego tekstu i wystąpień.
Prezentowanie wyników badań wybranego artykułu przez studentów – w formie posteru i prezentacji ustnej.
Medycyna translacyjna - zastosowanie wyników badań naukowych w praktyce klinicznej.
Integracja indywidualnej wiedzy i umiejętności klinicznych z najlepszymi dowodami zewnętrznymi.
Perspektywy rozwoju naukowego w pielęgniarstwie. Udział pielęgniarki w badaniach naukowych. W stronę doktoratu – co warto wiedzieć już na studiach. O stażach i praktykach zagranicznych. Naukowe CV.
Metody kształcenia
Seminarium: metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, cyfrowych baz danych oraz elementy prezentacji problemowej (problem based learning) i dyskusji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie manuskryptu typu IMRAD na wybrany temat z zakresu nauk o zdrowiu i jego ustawienie/edycja zgodnie z wymaganiami wskazanego wydawnictwa.
Literatura podstawowa
Budziński R. (red.) I Gdańska Debata Lekarska. Medycyna oparta na dowodach naukowych. Wyd. Bernardinum 2015.
Röhrig B i wsp. Types of Study in Medical Research. Dtsch Arztebl Int. Apr 2009; 106(15): 262–268; http://www.aerzteblatt.de/int/archive/article?id=64227 trzecia część serii artykułów w Deutsches Ärzteblatt International, która obejmuje szeroki zakres zagadnień związanych z metodyką badań naukowych w medycynie
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.