SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Promocja zdrowia |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-PielP-PROM |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 10 | 0,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie |
Przygotowanie studenta do włączenia się w realizację programów promocji zdrowia skierowanych do różnych osób, grup i społeczności (pacjentów, uczniów, rodzin, pracowników, społeczności lokalnej, samorządu). Edukacja zdrowego stylu życia.
Znajomość biologii na poziomie maturalnym.
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
Ćwiczenia:
Samokształcenie
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji na wybrane tematy.
Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:
1. Edukacja zdrowotna w wybranych placówkach z uwzględnieniem kryterium wieku i stanu zdrowia: dziecka, osoby dorosłej, osoby starszej.
2. Konstruowanie własnego programu zdrowia.
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład konwencjonalny, wykład konwersacyjny, gry dydaktyczne, pogadanka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WARUNKI ZALICZENIA:
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie 5 pytań problemowych ocenianych w skali 0 -5 punktów. Zaliczenie po uzyskaniu 60% punktów. Przygotowanie i zaprezentowanie wybranego problemu z zakresu promocji zdrowia. Prezentacja stanowi 20% oceny końcowej z ćwiczeń, 80% stanowi kolokwium zaliczeniowe.
Zajęcia praktyczne –zaliczenie z oceną. Opracowanie zagadnienia promocyjnego w formie prezentacji multimedialnej i innych form edukacyjnych tj. scenki, materiały informacyjne w formie ulotek, plakatów. Przedstawienie na konferencji dla całego roku lub napisanie konspektu zajęć na wybrany temat promocyjny i realizacja praktyczna w przedszkolach, szkołach podstawowych.
Treści realizowane w ramach samokształcenia zweryfikowane będą poprzez zaliczenie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu omawianej problematyki (w ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł). Praca kwalifikowana jest zaliczeniem bez oceny.
Końcowa ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z wszystkich form zajęć.
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Pike S., Forster D.: Promocja zdrowia dla wszystkich. Czelej, Lublin 1998.
3. Karski J. B.: Promocja zdrowia. Ignis, Warszawa 1999.
4. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Czelej, Lublin 2008
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Woynarowska B.: Szkoła promująca zdrowie. KOWEZ, Warszawa 2000.
2. Kulik T. B., Wrońska I.: Zdrowie w medycynie i naukach społecznych. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej, Stalowa Wola 2000
3. Karski J., Śłońska Z., Wasilewski B.: Promocja zdrowia. Sanmedia, Warszawa 1994.
4. Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 30-09-2020 22:31)