SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy ratownictwa medycznego |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-PielP-RAT |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 5 | 0,33 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Nabycie umiejętności samodzielnego udzielania pomocy w nagłych stanach zagrożenia zdrowia i życia poszkodowanego
Znajomość anatomii oraz fizjologii człowieka.
Wykład:
1. Organizacja i funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w Polsce. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Rola i zadania pielęgniarki w jednostkach ratownictwa medycznego. Zakres medycznych działań ratowniczych podejmowanych przez pielęgniarki w systemie.
2. Internistyczne stany zagrożenia życia.
3. Wyróżniki medycyny katastrof. Fazy i organizowanie akcji ratunkowej. Modele i zasady współpracy międzynarodowej.
4. Zarządzanie kryzysowe w katastrofach klęskach żywiołowych.
5. Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych.
6. Ocena stanu życia i zdrowia w miejscu katastrof, segregacja chorych, przygotowanie poszkodowanych do transportu, współpraca z jednostkami ratownictwa medycznego.
7. Poznanie dostępnej diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej przypisanej dla szpitalnych oddziałów ratunkowych.
8. Prawidłowe planowanie diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej u pacjentów w stanie zagrożenia życia i zdrowia.
Laboratoria:
1. Pierwsza pomoc przy ranach, krwotokach. Rodzaje opatrunków, sposoby zaopatrywania oraz wyposażenie apteczki.
2. Postępowanie ratownicze w przypadku obrażeń termicznych: oparzeń, odmrożeń.
3. Pierwsza pomoc w nagłych stanach internistycznych: hipoglikemia, hiperglikemia, udar mózgu, atak astmy oskrzelowej.
4. Wstrząsy – przyczyny, rodzaje, ocena i rozpoznanie, postacie kliniczne i postępowanie.
5. Zatrucia – przyczyny, rodzaje oraz postępowania ratownicze w przypadku zatruć. Odtrutki.
6. Katastrofy. Segregacja – triage.
7. Potrafi przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w porozumieniu z lekarzem lub na jego zlecenie.
8. Prawidłowo rozpoznaje stan poszkodowanego I analogiczne do jego stanu przyporządkowuje odpowiednia badania diagnostyczne z prawidłlwym wypisaniem skierowania.
Centrum Symulacji Medycznej:
1. Nagłe zatrzymanie krążenia. Algorytm BLS i ALS. NZK u dzieci i niemowląt.
2. Pacjent urazowy – ocena stanu poszkodowanego, postępowanie przedszpitalne. Urazy czaszki, kręgosłupa, brzucha, klatki piersiowej i kończyn.
3. Podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa medycznego. Bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia. Ocena stanu poszkodowanego na miejscu zdarzenia. Wstępne badanie ITLS. Poszkodowany nieprzytomny, pozycje ułożeniowe w ratownictwie.
4. Zaopatrywanie dróg oddechowych: udrażnianie przyrządowe i bezprzyrządowe, intubacja dotchawicza, tlenoterapia, alternatywne przyrządy do udrażniania dróg oddechowych (LMA, combitube, BMV).
5. Pierwsza pomoc w omdleniach, drgawkach, duszności, OZW, zadławieniach.
6. Urazy czaszki, kręgosłupa, klatki piersiowej, brzucha, kończyn. Pierwsza pomoc w stłuczeniach, zwichnięciach, złamaniach, wstrząśnieniu i stłuczeniu mózgu.
7. Pierwsza pomoc w ukąszeniach, rażeniu piorunem.
Wykład konwencjonalny, ćwiczenia praktyczne, pogadanki, metody aktywizujące, symulacja medyczna. Zajęcia praktyczne (ćwiczenia) w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, test praktycznych umiejętności (badanie urazowe poszkodowanego, RKO osoby dorosłej oraz dziecka, pierwsza pomoc w NSZŻ). Zaliczenie na ocenę dostateczną stanowi 60% punktów możliwych do zdobycia. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Samokształcenie - przygotowanie prezentacji multimedialnej z zakresu pierwszej pomocy w nagłych stanach zagrożenia życia.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 25-09-2020 12:41)