SylabUZ

Generate PDF for this page

Paediatrics and Paediatric Nursing - course description

General information
Course name Paediatrics and Paediatric Nursing
Course ID 12.6-CM-3-Ped. i Piel. Ped.-S20
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Bonikowska
  • dr n. med. Małgorzata Urbańska-Kosińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Self-education 15 1 - - Credit
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego dziecka w różnym okresie życia. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania i  sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biopsycho - społecznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowane zadania oraz współpracy z rodziną, szkołą i innymi instytucjami sprawującymi opiekę nad dzieckiem

Prerequisites

Wiedza z zakresu mikrobiologii, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii, pediatrii i pielęgniarstwa pediatrycznego.

Scope

    

 Wykład:

  1.  Podstawowe zagadnienia z zakresu neonatologii, pediatrii oraz rozwój somatyczno-psychiczno-społeczny dziecka
  2.  Fizjologia i patologia okresu noworodkowego.
  3.  Diagnostyka, objawy kliniczne i leczenie wybranych chorób wieku rozwojowego:patofizjologia, objawy kliniczne, przebieg, leczenie i rokowanie chorób wieku rozwojowego: układu oddechowego, układu krążenia, układu nerwowego, dróg moczowych, układu pokarmowego oraz chorób endokrynologicznych, metabolicznych, alergicznych,  krwi i chorób nowotworowych.
  4.  Zasady podawania leków u dzieci.
  5. Leczenie krwią i preparatami krwiopochodnymi. 

Ćwiczenia: 

  1. Opieka nad noworodkiem i wcześniakiem w różnych stanach zdrowia.
  2. Przygotowanie dzieci i rodziców do badań diagnostycznych. Zadania pielęgniarki w opiece nad dzieckiem diagnozowanym. Pobieranie materiału do badań mikrobiologicznych u dzieci.
  3. Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych:  układu oddechowego, układu krążenia, układu nerwowego, dróg moczowych, układu pokarmowego oraz chorób endokrynologicznych, metabolicznych, alergicznych,  krwi i chorób nowotworowych.
  4. Ocena i monitorowanie bólu oraz postępowanie przeciwbólowe.
  5.  Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia.
  6.  Udział pielęgniarki w monitorowaniu rozwoju psychofizycznego dziecka.
  7.  Żywienie dzieci w różnym wieku i różnym stanie zdrowia. Techniki żywienia. Pielęgnacja dzieci z zaburzeniami odżywiania.
  8. Zasady prawidłowego wystawiania recept i zleceń przez pielęgniarkę na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia i wyroby medyczne.

Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej:

  1. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem w ostrych chorobach układu oddechowego.       
  2. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z niewydolnością nerek.

Samokształcenie:

Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej).

Teaching methods

Analiza dokumentów, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – Student zalicza semestr III na podstawie zaliczeń na ocenę pozytywną po każdym bloku tematycznym (uzyskując minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia na każdym kolokwium) , w razie nieobecności ustala formę i termin zaliczenia z prowadzącym. Obecność na wykładach jest obowiązkowa. 94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich bloków tematycznych (uzyskując minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia na każdym kolokwium) przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają również odpowiedzi ustne i pisemne sprawdzające wiedzę, przygotowanie procesu pielęgnowania na podstawie studium przypadku w omawianych schorzeniach wieku dziecięcego. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w formie i terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i pisemne sprawdzające wiedzę, poziom wykonania zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta pediatrycznego lub w CSM, oraz planu postępowania pielęgniarskiego i jego realizacji.Na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja  umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%).

Samokształcenie - praca pisemna na temat schorzeń wieku dziecięcego.

Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej: prawidłowe wykonanie zadania indywidualnego i zespołowego, pozytywna ocena bezpośredniej pracy z pacjentem.

 

 

 

Recommended reading

  1. Cepuch G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego.. PZWL, Warszawa 2011.
  2. Cepuch G., Perek M., Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu, PZWL, Warszawa 2012
  3.  Stopfkuchen H.,(tłum.Jakubaszko J).,Nagłe zagrożenia zdrowotne u dzieci, MedPharm,Wrocław 2010
  4. Kawalec W.,Ziółkowska H., Pediatria Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019
  5. Pawlaczyk B. Pielęgniarstwo pediatryczne,Wydawnictwo Lekarskie PZWL,, Warszawa, 1, 2015
  6. Radzikowski A.,Banaszkiewicz A., Pediatria podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, Medipage, Warszawa 2008

Further reading

  1. Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 201
  2. Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 20
  3.  Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Notes


Modified by dr Iwona Bonikowska (last modification: 04-10-2020 23:15)