SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Bioetyka |
Kod przedmiotu | 08.0-WB-BTD-Bioe-S20 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia / Biotechnologia farmaceutyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Studenci na zajęciach zostaną zapoznani z problematykę z zakresu historii i teoretycznych podstaw bioetyki. Na zajęciach poszczególne problemy zostaną omówione na przykładach praktycznego wykorzystania wiedzy bioetycznej w przyszłej pracy zawodowej biotechnologów. Studenci w ramach zajęć będą doskonalić swoje kompetencje w zakresie posługiwania się terminologią etyczną oraz biologiczną w zakresie umożliwiającym samodzielne rozwiązywanie problemów bioetycznych.
Studenci powinni posiadać elementarną wiedzę z zakresu biologii, biotechnologii, wiedzy o społeczeństwie oraz historii kultury w zakresie przewidzianym programem nauczania w szkołach średnich.
Powstanie bioetyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej. Natura ludzka. Postęp nauk biologicznych i możliwość wpływu na przebieg ewolucji. Pomiędzy instrumentalnym a podmiotowym traktowaniem człowieka - ochrona praw jednostki w medycynie i w życiu społecznym. Istota i sposoby rozwiązywania współczesnych problemów bioetycznych. Dylematy współczesnej bioetyki związane z rewolucją biotechnologiczną – inżynieria genetyczna i "poprawianie" natury, biomonitoring i ochrona środowiska, problem określenia momentu początku życia człowieka, eksperymenty medyczne, genetyczne "usprawnianie” człowieka i medycyna reprodukcyjna, definicja śmierci i określanie momentu przerwania interwencji medycznej, Eugenika. Przyszłość gatunku ludzkiego.
Wykład: wykład problemowy, pokaz (w formie prezentacji multimedialnej)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Każdy student na kolokwium będzie samodzielnie rozwiązywał wybrany problem bioetyczny – przedstawiając jego historię, stan współczesny oraz perspektywy jego rozstrzygnięcia w przyszłości. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium (50%) oraz systematyczne uczestnictwo w zajęciach (30 %) oraz aktywność na zajęciach (20%).
1. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
2. J. Kwapiszewski, Bioetyka - remedium na patologie i kryzysy w społeczeństwie informacyjnym, Słupsk 2005.
3. B. Mepham, Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych, Warszawa 2008.
4. T.A. Shanon, An Introduction to Bioethics, Mahwah 1997.
5. T. Ślipko, Bioetyka, Kraków 2012
1. J. Rifkin, The Biotech Century: Harnessing the Gene and Remaking the World,, New York 1999.
Zmodyfikowane przez dr Joanna Zegzuła - Nowak (ostatnia modyfikacja: 05-01-2021 17:32)