Inteligentne systemy transportowe - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Inteligentne systemy transportowe
Kod przedmiotu
06.4-WI-GeoTSP-IST-S17
Wydział
Wydział Nauk Inżynieryjno-Technicznych
Kierunek
Geoinformatyka i techniki satelitarne
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
4
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowatorskimi inteligentnymi środkami transportu i efektywnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi (nowoczesna infrastruktura drogowa, autostradowa, szybka kolej, nowatorskie rozwiązania metra, parkingi wielopoziomowe, tunele, węzły itp.).
Przedstawiona zostanie ogólna idea systemów stosowanych w transporcie w celu zwiększania bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwiększenia efektywności transportu oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego.
Studenci zapoznają się również z wiedzą związaną z nowoczesnymi technologiami budowy i eksploatacją dróg, mostów, linii kolejowych, linii metra, tuneli w różnych krajach na świecie, a także z nowoczesnymi technologiami i tendencjami rozwojowymi w tej dziedzinie budownictwa (np. budowa tuneli w technologiach bezwykopowych).
Omówione zostaną także najnowsze rozwiązania z dziedziny innowacyjnego transportu w tym bezzałogowy transport wysokiej mobilności, kapsuły autonomiczne Loop i HyperLoop.
Przedstawione zostaną również tendencje i kierunki rozwojowe w zakresie nowatorskich rozwiązań w różnych dziedzinach transportu.
Ponadto przedstawione będą nowoczesne metody monitoringu obiektów a także zarządzanie ruchem drogowym i kolejowym. Słuchacze zapoznają się również z obiektami infrastruktury komunikacyjnej realizowanymi obecnie na świecie, a także przyszłościowymi tendencjami w tej dziedzinie.
Wymagania wstępne
Formalne: Podstawy wiedzy technicznej.
Nieformalne: Ogólna wiedza z zakresu budownictwa i transportu.
Zakres tematyczny
W ramach zajęć przedstawione zostaną przykłady nowoczesnych rozwiązań z dziedziny budownictwa infrastrukturalnego w aspekcie tradycji kulturowo – technicznych w różnych krajach świata:
Drogi kołowe, autostrady.
Obiekty mostowe.
Linie kolejowe.
Szybkie tramwaje.
Węzły drogowe, i spektakularne wielopoziomowe skrzyżowania.
Tunele.
Metro.
Systemy zarządzania komunikacją.
Zostaną omówione również rekordowe inwestycje infrastrukturalne na świecie w tym obecnie realizowane.
Omówione zostaną nowoczesne rozwiązania komunikacyjne stosowane w dużych aglomeracjach miejskich.
Przedstawione zostaną również tendencje i kierunki rozwojowe w zakresie nowatorskich rozwiązań w różnych dziedzinach infrastruktury transportowej.
Metody kształcenia
Wykład informacyjny oraz laboratorium z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Warunkiem zaliczenia jest regularne uczęszczanie na zajęcia.
Laboratorium:
Warunkiem zaliczenia jest regularne uczęszczanie na zajęcia laboratoryjne i wykonanie sprawozdań.
Literatura podstawowa
Adamski A., Inteligentne systemy transportowe, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Techniczne AGH, Kraków 2003.
Marczak М., Kozłowski R., Budowa inteligentnych systemów transportowych jako szansa dla zrównoważonego rozwoju regionów, „Ekonomia i Zarządzanie” 2014, nr 2 (6).
Załoga E., Wojewódzka-Król K. Transport. Nowe wyzwania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2016 r.
Załoga E., Kłos-Adamkiewicz Z. Miejski transport zbiorowy. Kształtowanie wartości usług dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury mobilności. BEL Studio. Wydawnictwo Warszawa, 2017 r.
Szymonik A. Ekonomika transportu dla potrzeb logistyka(i). Teoria i praktyka. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013 r.
Flaga K., Januszkiewicz K. Piękno konstrukcji mostowych. Wydawnictwo Poltechniki Krakowskiej, Kraków 2012 r.
Flaga K., Januszkiewicz K., Hrabiec A., Cichy-Pazder E. Estetyka konstrukcji mostowych. Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych. Politechnika Krakowska, 2005 r.
David J. Brown, MOSTY. Trzy tysiące lat zmagań z historią, Arkady, 2005 r.
Greinert A., Drozdek M. E. i inni. Od promenady do autostrady. Komunikacja z naturą. Wydawnictwo: PWSZ, Sulechów 2008 r.
Literatura uzupełniająca
Materiały elektroniczne dostępne na polskich i zagranicznych stronach WWW.
Bliszczuk J. i inni., Projektowanie stalowych kładek dla pieszych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2004 r.
Jarominiak A., Mosty podwieszone. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2002 r.
Biliszczuk J., Mosty podwieszone projektowanie i realizacja. Arkady, Warszawa 2005 r.
Głomb J., Człowiek z pogranicza epok. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej 2004 r.
Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, Zakład Mostów Politechniki Wrocławskiej Mosty. Zabytki przemysłu i techniki w Polsce 7. Wrocław 2007 r.
Dupré J., Bridges. A history of the most famous and important spans. Könemann 1997 r.
Głomb J., Pontifex maximus.Ponad przestrzenią i czasem. Gliwice 1997 r.
Praca zbiorowa, Budowa i budowniczowie estakad Gądowskich we Wrocławiu. Wrocław 2003 r.
Janikowska K., Mosty na Wiśle. Od źródeł do Bałtyku. Bydgoszcz 2007 r.
Tomaszewicz A., Jansen J. J., Mosty w Norwegii. Biblioteczka ZMRP – Zeszyt nr 1. Kraków 1999 r.
Kowalczyk R., Mosty w Portugalii. Biblioteczka ZMRP – Zeszyt nr 2. Kraków 1999 r.
Kowalczyk R., Mosty w Hiszpanii. Biblioteczka ZMRP – Zeszyt nr 3. Kraków 1999 r.
Flaga K., Mendera Z., Mosty we Francji. Biblioteczka ZMRP – Zeszyt nr 4. Kraków 2000 r.
Cywiński Z., Mosty w Japonii. Biblioteczka ZMRP – Zeszyt nr 5. Kraków 2001 r.
Furtak K., Mosty w Niemczech. Biblioteczka ZMRP – Zeszyt nr 6. Warszawa-Kraków 2004 r.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Gerard Bryś (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 12:50)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.