SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot humanistyczny II w1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot humanistyczny II w1
Kod przedmiotu 06.4-WI-BUDD-PHw1-S19
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Budownictwo / Konstrukcje budowlane i inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Michał Pszczółkowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Tematem wykładu jest HISTORIA BUDOWNICTWA I ARCHITEKTURY.

1. Celem merytorycznym zajęć jest przybliżenie studentom kanonicznych i charakterystycznych obiektów, konstrukcji, technik budowlanych oraz planów architektonicznych i urbanistycznych w obrębie poszczególnych epok historycznych od prehistorii do początków XX wieku.

2. W sensie dydaktycznym studencizajęć powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i przybliżonego datowania obiektów prezentowanych na zajęciach i podobnych, na podstawie asocjacji dotyczących cech formalnych, np. konstrukcji, kompozycji i detalu architektonicznego, a także prawidłowego posługiwania się terminologią fachową związaną z budownictwem i architekturą historyczną. Wykład i ćwiczenia mają służyć także kształtowaniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i zagranicznej,  źródeł multimedialnych i konserwatorskich, a także zdolności porównywania obiektów wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii oraz prezentacji własnych opracowań.

3. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zajęcia mają na celu uświadomienie studentowi społecznej roli środowiska architektoniczno-budowlanego, a także potrzeby ustawicznego pogłębiania wiedzy, w tym na podstawie bezpośredniego kontaktu z obiektami i śledzenia procesów ich konserwacji, rewitalizacji i adaptacji do nowych funkcji.

Wymagania wstępne

Formalne: brak

Nieformalne: ogólna znajomość historii w zakresie kursu przedmiotów humanistycznych w szkołach średnich

Zakres tematyczny

Ramowy program chronologiczny wykładu kursowego

  • wstępne omówienie programu i literatury przedmiotu oraz źródeł
  • prehistoryczne budowle megalityczne
  • sakralne i świeckie budowle starożytnego Bliskiego Wschodu
  • sakralne i świeckie budowle Starożytnego Egiptu
  • sakralne i świeckie budowle Starożytnej Grecji  (kultura minojska i mykeńska, okres archaiczny, klasyczny i hellenizm)
  • sakralne i świeckie budowle Starożytnego Rzymu (kultura estruska, Rzym republikański i cesarski)
  • okres wczesnochrześcijański (Rzym, Rawenna, Syria, Egipt)
  • okres bizantyjski (Konstantynopol, Saloniki, Pd. Europa, Etiopia); wzajemne wpływy kultury chrześcijaństwa i islamu
  • budowle karolińskie i ottońskie
  • romanizm w Europie Północnej (Skandynawia, kraje niemieckie, Francja, Polska)
  • romanizm we Włoszech
  • gotyk i jego odmiany w Europie Północnej (Francja i Anglia i Niemcy, Polska)
  • gotyk i jego odmiany w Europie Południowej (Włochy, Hiszpania i Portugalia)
  • renesans we Włoszech – wybrane przykłady
  • renesans północny (Francja, Niemcy, Polska)
  • barok i jego odmiany (Włochy, Francja, Hiszpania)
  • klasycyzm i jego odmiany (Francja, Niemcy, Polska)
  • historyzmy i wczesny modernizm
  • nurt inżynieryjny w XIX wieku; zastosowanie nowych materiałów i technik budowlanych
  • budownictwo i architektura XX wieku.

Metody kształcenia

Wykład syntetyczny. Wykład problemowy. Dyskusja. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach. Uzyskanie wymaganej liczby punktów na teście końcowym. 

Literatura podstawowa

  • Basista A., Historia architektury od początków do końca XVIII wieku, Białystok 2004.
  • Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;
  • Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
  • Koch W., Style w architekturze, Geocenter, Warszawa 1996; Weltbild, Warszawa 2011
  • Pevsner N., Historia architektury europejskiej. WAiF , Warszawa 1976;
  • Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  • d’Alfonso E., Samss D., Historia architektury, Arkady, Warszawa 1997,
  • Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1969;
  • Bussagli M., Architektura: style, techniki, materiały, budowle, twórcy, Warszawa 2007;
  • Giedion S., Przestrzeń, czas i architektura, Warszawa 1968;
  • Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 2008;
  • Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Michał Pszczółkowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 11:14)