doskonalenie umiejętności wykonawczych w wybranej przez studenta dyscyplinie wykonawczej /śpiew, gra na instrumencie/
Wymagania wstępne
deklaracja studenta wyboru instrumentu dla przedmiotu Praktyka wykonawcza
zdany egzamin z przedmiotu Fortepian /po semestrze 4/
Zakres tematyczny
-praca nad elementami techniki, doskonalenie warsztatu wykonawczego /intonacja, precyzja, zasób środków wyrazowych typu artykulacja, cieniowanie dynamiczne, itp./
-kształtowanie wyobraźni artystycznej z powiązaniem do poczucia stylu, wrażliwości estetycznej, smaku artystycznego
- kameralistyka wokalna i instrumentalna, praca z akompaniamentem
-przygotowywanie do występów publicznych, rozwijanie odporności estradowej
Metody kształcenia
pokaz, ćwiczenie z pedagogiem, ćwiczenie samodzielne, analiza prezentacji podczas występów, analiza dokonań fonograficznych
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
obecność i aktywność na zajęciach
systematyczne opanowywanie problematyki i zakresu materiału wyznaczanego przez pedagoga
występ publiczny /zaliczenia publiczne, przeglądy klasowe, audycje, koncert, itp./
Literatura podstawowa
w zakresie gry na instrumencie
szkoły, etiudy, ćwiczenia gry na wybranym przez studenta instrumencie, np.:
E.Towarnicki Szkoła na flet,
R.Williams Szkoła na trąbkę,
P.Baron Etiudy jazzowena saksofon,
R.Schmar Gamy i pasaże na wiolonczelę,
J.Powroźniak Szkoła gry na gitarę,
M.Dupre Methode du Orgue,
Z. Janke - Studium gam na skrzypce
wybrane etiudy na fortepian ze zbiorów etiud S.Hellera, H. Berensa, A.Loeschorna, C. Czernego w wyd. PWM
w zakresie śpiewu
Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005
Literatura uzupełniająca
w zakresie gry na instrumencie
Repertuar na instrument wybrany przez studenta, obejmujący kompozycje z okresu baroku i klasycyzmu, dostosowany do stopnia zaawansowania muzycznego i technicznego studenta, np.: J.S.Bach - utwory polifoniczne na fortepian w wyd. PWM, J.F.Haendel - utwory na fortepian w wyd. PWM,, J. Ph. Rameau Tamburyn na flet, J.S.Bach - Suity na wiolonczelę, skrzypce solo,H. Purcell – utwory na trąbkę, J.S.Bach - utwory organowe, W. A .Mozart– koncerty na flet, klarnet, skrzypce
Repertuar na instrument wybrany przez studenta, obejmujący kompozycje z okresu romantyzmu , XX- XXI w., dostosowany do stopnia zaawansowania muzycznego i technicznego studenta, np.: R.Schumann - Album dla młodzieży /PWM/, P.Czajkowski - Album dla młodzieży /PWM/, F.Mendelssohn - Pieśni bez słów /PWM/, F.Chopin - utwory wybrane, K.Szymanowski - utwory wybrane na fortepian /PWM/, W. Lutosławski - Bukoliki , W.Kilar - muzyka filmowa w opracowaniu na fortepian, K.Kwiecień -Długosz -Suita "Kopciuszek" /"Cincinella"/ na fortepian, cztery ręce,G. Faure Kołysanka na flet, H. Wieniawski – utwory na skrzypce, St. Moniuszko Polonez z opery Hrabina na wiolonczelę, G. Young – utwory na organy, M.Linnemann - Ragtime na gitarę, Ch.Parker –standardy jazzowe, J.Morello New Directions In Rhythm, itp.
w zakresie śpiewu
Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974
Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, Warszawa 1997
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 14:43)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.