Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu projektowania wystaw: czytania i samodzielnego przygotowywania scenariuszy wystaw, projektowania przestrzeni wystawienniczej i elementów wystawienniczych, stosowania różnych form przekazu projektowego, a także rozwijanie umiejętności myślenia przestrzennego i wrażliwości twórczej.
Wymagania wstępne
Wymagane są:
umiejętności rysunkowe pod kątem rysunku architektonicznego oraz malarskie dotyczące kompozycji kolorystycznych, faktur itp.,
znajomość technik przekazu projektowego: tworzenia dokumentacji technicznej, modelowania makiet bądź wizualizacji (z tego powodu, w trakcie zajęć wprowadzane są także wstępne ćwiczenia z zakresu modelowania 3d i wizualizacji w programie 3ds Max), prezentacji koncepcji w formie plansz graficznych i portfolio projektu.
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje różne przykłady projektowania przestrzeni ekspozycyjnych, w tym przestrzeni eksponowania dzieł sztuki, towarów, dokumentów, zjawisk bądź idei. Interdyscyplinarność dziedziny wymaga, by rozpoczynać je od zagadnień pozaplastycznych, czyli od tworzenia scenariusza wystawy uwzględniającego aktywności na stoisku, interakcję, elementy choreografii, dźwięku itp. Na jego podstawie powstaje projekt architektoniczny, graficzny, oświetlenia oraz multimedialnych środków przekazu.
Zajęcia podstaw projektowania wystaw mają na celu zapoznanie studentów z tymi zagadnieniami na podstawie specyfiki i podstawowych wymogów:
wystawiennictwa targowego (3 semestr)
projektowania elementu ekspozycyjnego
wystawiennictwa muzealnego i wystaw obiektów sztuk plastycznych (tematy do wyboru podczas kontynuacji kształcenia)
przestrzeni ekspozycji towarów, takich jak wzorcownie czy sklepy firmowe
architektury wnętrz z aspektem wystawienniczym
Poruszane zagadnienia:
tworzenie scenariusza wystawy
multimedialność środków przekazu
funkcjonalność podziału przestrzeni
koncepcja architektoniczna
forma zabudowy z rozróżnieniem na zabudowę systemową, indywidualną i modułową
pomysł na sposób zaprezentowania produktów i elementy wystawowe
oświetlenie
grafika w przestrzeni wystawienniczej
Metody kształcenia
Zajęcia składają się z kilku elementów:
wykładów,
realizacji ćwiczenia tworzenia scenariusza wystawy,
opracowania indywidualnej koncepcji stoiska targowego na zadany temat,
opcjonalnie - opracowania prezentacji na określony temat związany z wystawiennictwem.
Kształcenie może się odbywać za pomocą metod kształcenia online, wideokonferencji, współdzielonego dysku.
Metodą sprawdzenia zdobytej wiedzy oraz umiejętności jest wykonanie przez studenta projektu obejmującego przedstawienie:
propozycji scenariusza wystawy,
funkcjonalnego podziału przestrzeni stoiska targowego,
kilku wariantów koncepcji architektonicznej,
dobrania kolorystyki, stworzenia projektu grafiki i projektu oświetlenia,
rozrysowania detali projektu – opcjonalne, uzależnione od obranego tematu,
przedstawienie koncepcji projektu za pomocą:
szkiców,
architektonicznego rysunku technicznego,
makiety wykonanej w tradycyjnej formie albo w formie wirtualnego modelu i wizualizacji,
zaprezentowania finalnego efektu w formie atrakcyjnej wizualnie planszy oraz portfolio (oba elementy w formie zarówno drukowanej jak i elektronicznej).
Kryteria oceny koncepcji projektowej:
komplementarność pracy,
adekwatność zaprojektowanej przestrzeni do specyfiki wybranego obiektu,
funkcjonalność i atrakcyjność wizualna projektu atrakcyjność sposobu zaprezentowania projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest:
obecność na wykładach,
opracowanie i zaprezentowanie scenariusza wystawy,
opracowanie prezentacji na zadany temat (opcjonalnie),
przygotowanie koncepcji stoiska targowego i zaprezentowanie go w formie rysunku technicznego z opisem oraz wizualizacji / makiety na planszy i w portfolio projektu.
Literatura podstawowa
miesięcznik „ARCHITEKTURA” wyd. Murator
Neufert E. „Podręcznik Projektowania architektoniczno-budowlanego”
Świtała M., Zawistowska K., Dojlitko M. „Wystawiennictwo, scenografia, komunikacja wizualna” Wydział Architektury i Wzornictwa ASP Gdańsk, 2016r, https://issuu.com/wydziaarchitekturyiwzornictwa/docs/wystawiennictwo_scenografia
Sandu Cultural Media „On Show by Design” Gingko Press, ISBN: 978-1-58423-564-4, 2015r.
portale internetowe firm wystawienniczych i projektowych
portale internetowe producentów systemów wystawienniczych (np. www.octanorm.pl)
Literatura uzupełniająca
Jan Wrana, Wystawiennictwo – strukturalne ogniwo rozwoju miasta” Oficyna Saska, ISBN: 83-909678-0-4, Kraków 2002r.
Song Jia „Stage Design” Gingko Press, ISBN: 978-1-58423-518-7, 2013r.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.