SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia grafiki projektowej |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-GrafP-PGPR-Ć-S14_pNadGen4LQ67 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji. Ćwiczenia obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projektów piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Plakat jako komunikat kulturalny i społeczny. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Projektowanie w zakresie wydawnictw oraz publikacji elektronicznych. Stosowanie zasad typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w grafice projektowej.
Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego, rodzajów i zasad przygotowania do druku.
Zakres tematyczny grafki projektowej uwzględnia szerokie spectrum zawarte w tym obszarze. W ramach treści programowych realizowane są projekty znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej (z uwzględnieniem małej księgi znaku, pojęć: brief, moodboard, mapa myśli etc.) oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem zawartych w nich ideii oraz estetyki komunikatu wizualnego. Indywidualne kreacje w zakresie ilustracji artystycznej oraz wydawniczej. Umiejętne i świadome korzystanie z typografii. Przygotowanie i wdrożenie layoutu (w przypadku projektowania wydawnictw: książki, katalogu, czasopism, publikacji elektronicznej). I semestr obejmuje również proces tworzenia autoprezentacji własnej działalności artystycznej w postaci publikacji, elastycznego (podlegającego rozbudowie) portfolio.
Przykładowe zagadnienia realizowane w roku ak. 2020/21:
1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku: (temat obowiązkowy, realizowany w I semestrze 2020/2021)
1. TalkToo (logo aplikacji językowej) 2. The loop (projekt logo dla pracowni psychoterapii) 3. Triangle (projekt logo dla teatru) 4. Logo Trójporozumienia: Otyń-Zatonie-Żagań (szczegóły do przekazania/ustalenia) (mapa myśli + mood board + brief, księga znaku, projekt logotypu, papieru listowego, koperty, wizytówki, gadżety + wizualizacja – wybieramy jedno hasło)
Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).
Możliwe są dodatkowe, własne propozycje przeprowadzenia procesu projektowania identyfikacji dla
realnego odbiorcy (klienta).
2. Infografika/wydawnictwo (broszura) na wybrany temat: Jak to zrobić? – wybrana pracownia.
(broszura: min.12 stron + 4 str. okładka, realizacja: dowolny format (nie mniejszy niż A5, makieta skala
1:1). Istnieje także możliwość realizacji formuły cyfrowej wydawnictwa z animowanymi stronami.
3. Projekt trójczęściowej książki/wydawnictwa/artzinu: „myśli to nie fakty”
– ta sama historia podana w trzech różnych wersjach/interpretacjach autora
(min 4 okładki B5 176 x 250 mm – projekt dla 4 stron)
(wydruki okładek - rozkładówki z grzbietem jako makiety, prezentacja)
4. projekt layoutu dla gazety okolicznościowej: „Jaka głowa - taka mowa”
wydruk w formie rozkładówki A2: (420 mm x 594 mm) dwustronnie.
5. Plakat: Infinite scrolling
Wydruk w formacie min B1 (100cmx70cm).
6. Dowolna forma graficzna (ilustracyjna/książkowa!) dla wybranych z poniższych haseł:
(Wydruki lub realizacje manualne w ustalonych formatach – jeżeli ilustracje to min. 6).
izolacja/integracja ; people meet... ; wszyscy osobno
7. Niczego nie zgubiłem/am, niczego nie znalazłem/am... - seria ilustracji (min. 6),
które opowiedziałyby historię, zdarzenia w wymiarze metaforycznym, nieoczywistym.
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje indywidualne lub grupowe zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, plakatu, ilustracji oraz projektowania wydawnictw z odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna
do wglądu (dysk google), pliki do wydruku (również w formatach cyfrowych umieszczone na dysku google) oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.
http://www.pracownia201.pl
https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl
https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku
oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom
Zmodyfikowane przez dr Piotr Czech (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 11:40)