SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia grafiki projektowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia grafiki projektowej
Kod przedmiotu 03.5-WA-GrafP-PGPR-Ć-S14_pNadGen4LQ67
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Czech
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji oraz indywidualnych kreacji graficznych. Ćwiczenia obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projektów piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Plakat  jako komunikat kulturalny i społeczny. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Projektowanie w zakresie wydawnictw oraz publikacji elektronicznych. Stosowanie zasad typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w grafice projektowej. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektu graficznego.

Wymagania wstępne

Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego, rodzajów i zasad przygotowania do druku.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny grafki projektowej uwzględnia szerokie spectrum zawarte w tym obszarze. W ramach treści programowych realizowane są projekty znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej (z uwzględnieniem małej księgi znaku, pojęć: brief, moodboard, mapa myśli etc.) oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem zawartych w nich ideii oraz estetyki komunikatu wizualnego. Indywidualne kreacje w zakresie ilustracji artystycznej oraz wydawniczej. Umiejętne  i świadome korzystanie z typografii. Przygotowanie i wdrożenie layoutu (w przypadku projektowania wydawnictw: książki, katalogu, czasopism, publikacji elektronicznej).

Przykładowe zagadnienia realizowane w roku ak. 2020/21:

1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku: (temat obowiązkowy, realizowany w I semestrze 2020/2021)
1. TalkToo (logo aplikacji językowej) 2. The loop (projekt logo dla pracowni psychoterapii) 3. Triangle (projekt logo dla teatru) 4. Logo Trójporozumienia: Otyń-Zatonie-Żagań (szczegóły do przekazania/ustalenia) (mapa myśli + mood board + brief, księga znaku, projekt logotypu, papieru listowego, koperty, wizytówki, gadżety + wizualizacja – wybieramy jedno hasło)
Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).
Możliwe są dodatkowe, własne propozycje przeprowadzenia procesu projektowania identyfikacji dla
realnego odbiorcy (klienta).

2. Infografika/wydawnictwo (broszura) na wybrany temat: Jak to zrobić? – wybrana pracownia.
(broszura: min.12 stron + 4 str. okładka, realizacja: dowolny format (nie mniejszy niż A5, makieta skala
1:1). Istnieje także możliwość realizacji formuły cyfrowej wydawnictwa z animowanymi stronami.

3. projekt trójczęściowej książki/wydawnictwa/artzinu: „myśli to nie fakty”
– ta sama historia podana w trzech różnych wersjach/interpretacjach autora
(min 4 okładki B5 176 x 250 mm – projekt dla 4 stron)
(wydruki okładek - rozkładówki z grzbietem jako makiety, prezentacja)

4. projekt layoutu dla gazety okolicznościowej: „Jaka głowa - taka mowa”
wydruk w formie rozkładówki A2: (420 mm x 594 mm) dwustronnie.

5. Plakat: Infinite scrolling
Wydruk w formacie min B1 (100cmx70cm).

6. Dowolna forma graficzna (ilustracyjna/książkowa!) dla wybranych z poniższych haseł:
(Wydruki lub realizacje manualne w ustalonych formatach – jeżeli ilustracje to min. 6).
izolacja/integracja ; people meet... ; wszyscy osobno

7. Niczego nie zgubiłem/am, niczego nie znalazłem/am... - seria ilustracji (min. 6),
które opowiedziałyby historię, zdarzenia w wymiarze metaforycznym, nieoczywistym.

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje indywidualne lub grupowe zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, plakatu, ilustracji oraz projektowania wydawnictw z odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. 
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.

Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektronicznado wglądu (dysk google), pliki do wydruku (również w formatach cyfrowych umieszczone na dysku google) oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.

Literatura podstawowa

  1. Airey David, Logo Design Love, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010
  2. Bann David, Poligrafia praktyczny przewodnik, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2007
  3. Bernaciński Stefan, Liternictwo, WSiP, Warszawa 1990
  4. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  5. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  6. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  7. Gálvez Pizarro Francisco, Stwórz i złóż. Wprowadzenie do typografii, Wydawnictwo d2d.pl,  2019
  8. Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo (Smashing Magazine), Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
  9. Kimberly Elam, Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej, Wydawnictwo d2d.pl 2019
  10. Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji, Wydawnictwo d2d.pl 2019
  11. Lakshmi Bhaskaran, Czym jest Projektowanie Publikacji?, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2007
  12. Mitchel Michael, Wightman Susan, Typografia książki – podręcznik projektanta, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2012
  13. Noordzij Gerrit, Kreska Teoria pisma, wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2014
  14. Paulin Richard, Język projektowania graficznego: ilustrowany podręcznik podstawowych zasad projektowania graficznego, Wydawnictwo: Top
    Mark Centre, 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Baines Phil, Hasam Andrew, Pismo i typografia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  2. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  3. Hardziej Patryk, CPN. Znak, identyfikacja, historia. Wydawnictwo Karakter 2019
  4. Kolesár Zdeno, Mrowczyk Jacek Historia projektowania graficznego, wydawca: Karakter, Kraków, 2018
  5. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie graficzne w Polsce, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010
  6. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  7. Tomaszewski Andrzej, Architektura książki, Wydawnictwo COBRPP, Warszawa 2011

Uwagi

Źródła internetowe:

http://www.pracownia201.pl
https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl

https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku

oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom


Zmodyfikowane przez dr Piotr Czech (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 11:45)