SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie graficzne |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-EASPP-PGRF-Ć-S14_pNadGenXJXI8 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji, które obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych, rozumiane jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Plakat jako komunikat kulturalny, społeczny, ideowy. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Świadome stosowanie zasad typografii. Kolor jako ważny element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektu graficznego.
Zaawansowana obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego, typografii oraz rodzajów i zasad przygotowania do druku. Znajomość historii oraz współczesnych trendów grafiki projektowej.
Ćwiczenia obejmują: projektowanie znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej (z uwzględnieniem małej księgi znaku) oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych oraz znaczenia koloru. Każdy semestr obejmuje również proces tworzenia autoprezentacji własnej działalności artystycznej w postaci graficznego, elastycznego (podlegającego rozbudowie) portfolio.
Przykładowy zestaw tematów realizowanych w semestrze zimowym/letnim 2019/20 (zakres zagadnień poruszanych w tematach pozostaje ten sam):
1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku: (temat obowiązkowy, realizowany w I semestrze 2019/2020) Palmiarnia Zielona Góra ; Port Lotniczy Zielona Góra ; SloowFood (jedzenie); 4dancer (studio tańca) ; (mapa myśli + mood board + brief, księga znaku, projekt logotypu, papieru listowego, koperty, wizytówki, gadżety + wizualizacja – wybieramy jedno hasło)
Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).
Możliwe są dodatkowe, własne propozycje przeprowadzenia procesu projektowania identyfikacji dla realnego odbiorcy (klienta).
2. projekt plakatu: Konkurs „Kręci mnie plakat”
Celem konkursu „Kręci mnie plakat” jest wyłonienie najlepszych kreacji graficznych w formie plakatu promującego rower jako ekologiczny środek codziennej komunikacji miejskiej. Konkurs jest otwarty i udział w nim może wziąć każdy pełnoletni zainteresowany.
Plakaty można zgłaszać w formie elektronicznej w dwóch kategoriach: A – plakat B – plakat animowany
Regulamin konkursu: https://dydopostergallery.com/pl/konkurs-rower-regulamin-18 (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
3. projekt plakatu: Strach przed nieznanym, Kino moralnego niepokoju (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
4. projekt plakatu o tematyce społecznej: Zero waste lub Climate, the sound of silence. wybieramy jedno hasło (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
5. Projekt wydawnictwa dla wybranej pracowni (ISW) (format dowolny, min. 16 stron + okładka 4 strony, fotografie, typografia, pomysł, kreacja)
6. Projekt graficzny autorskiej formy książkowej do hasła: „Przygoda, ech przygoda…” (proszę potraktować temat metaforycznie, dosłowność „męczy”) (okładka, wnętrze, pomysł, ilustracje, inspiracje, nie mniej niż 16 stron+okładka) wydruk: dowolny format, makieta.
7. Animowana infografika/spot promocyjny: SHOTY - studencka wystawa dyplomów ISW; Wystawa Prac Studentów ISW
Do wyboru jedno z haseł (storyboard, grafika wektorowa, format mp4, 20 s) lub własna propozycja animacyjna powiązana z hasłem infografika/spot promocyjny.
Istnieje także możliwość skonstruowania własnych propozycji tematycznych/animacji.
Obowiązuje realizacja 5 wybranych tematów + portfolio w roku akademickim 2019/20.
Obowiązkowo zrealizowany temat:
- PORTFOLIO: dokumentacja własnych prac, dorobku artystycznego w ciekawie (!!!) zaprojektowanej graficznie i literniczo formule katalogu elektronicznego.
(format A4 –pion lub poziom, min 15 stron (oprócz tytułowych), zapisane jako format Adobe Reader .pdf)
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień projektowania oraz identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna
do wglądu (dysk google), pliki do wydruku oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.
Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 20:55)