SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie graficzne |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-EASPP-PGRA-Ć-S14_pNadGenJ0G39 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Program pracowni obejmuje: poszerzenie umiejętności projektowania znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej. Plakat jako komunikat kulturalny i społeczny, ideowy. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Przygotowanie w zakresie projektowania wydawnictw i publikacji, ulotek, folderów, katalogów, czasopism, książek. Zagadnienia typograficzne, kompozycja tekstu i obrazu. Podstawy konstruowania typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego, świadomego i efektywnego wdrażania projektu graficznego.
Zaawansowana umiejętność obsługi programów graficznych Adobe Creative Suite CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego. Znajomość historii grafiki projektowej.
Ćwiczenia obejmują: projektowanie znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej i reklamowej. Projektowanie typografii od wiedzy propedeutycznej aż po rozwinięte indywidualne realizacje. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych. Wykorzystanie ilustracji w realizacjach książkowych (publikacja), projektowanie layoutu i umiejętność zastosowania go w praktyce.
Przykładowe propozycje tematyczne w zakresie Projektowania Graficznego 2020/21:
1. projekt plakatu: I'm, I was, I will (Jestem, byłem, będę)
Projekt autorskiego plakatu typograficznego, który wykorzystuje fragment tekstu prozy, poezji etc. Istotne dla projektu jest umiejętne zakomponowanie graficzno-typograficznej treści w formacie B1, zachowując czytelność i jakość przekazu.Wydruk w formacie B1: (100cmx70cm)
2. Infografika/wydawnictwo (broszura) na wybrany temat: Jak to zrobić? – wybrana pracownia. Broszura: min.12 stron + 4 str. okładka, realizacja: dowolny format (nie mniejszy niż A5, makieta skala 1:1). Istnieje także możliwość realizacji formuły cyfrowej wydawnictwa z animowanymi stronami.
3. projekt trójczęściowej książki/wydawnictwa/artzinu: „myśli to nie fakty” – ta sama historia podana w trzech różnych wersjach/interpretacjach autora (min 4 okładki B5 176 x 250 mm – projekt dla 4 stron) (wydruki okładek - rozkładówki z grzbietem jako makiety, prezentacja)
4. projekt layoutu dla gazety okolicznościowej: „Jaka głowa - taka mowa” wydruk w formie rozkładówki A2: (420 mm x 594 mm) dwustronnie.
5. Historia jednej litery...
(projekt autorskiego wydawnictwa wykorzystującego eksperymentalny skład tekstu/ilustracji/fotografii – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny)
6. Pop-up book: Trzy po trzy
(okładka, wnętrze, typografia, pomysł, inspiracje) Projekt autorskiego wydawnictwa wykorzystującego „przestrzenność” używanych elementów przy składzie książki – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny.
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień projektowania oraz identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zjęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna
do wglądu (dysk google), pliki do wydruku oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.
strony internetowe:
http://www.pracownia201.pl
https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl
https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku
Zmodyfikowane przez dr Piotr Czech (ostatnia modyfikacja: 14-04-2021 20:10)