SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka kompozycji i aranżacji/Dyrygowanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka kompozycji i aranżacji/Dyrygowanie
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PKA/D-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:

  1. Zapoznanie studenta z problematyką techniki instrumentacyjnej
  2. Praktyczne przyswajanie umiejętności komponowania i instrumentowania na zespoły spotykane w praktyce szkolnej i w ruchu amatorskim
  3. Wprowadzenie w problematykę twórczych opracowań melodii na szkolne i amatorskie zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne
  4. Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych

W odniesieniu do dyrygowania:

Rozwijanie wiedzy nabytej na studiach I st. w zakresie prawidłowej postawy, budowy i zasad posługiwania się aparatem dyrygenckim, właściwości poprawnego posługiwania się jego poszczególnymi elementami, umiejętności zastosowana poznanych środków technicznych do przekazania treści wykonywanych utworów oraz prowadzenia różnorodnych grup wykonawczych. Doskonalenie samodzielności w opracowaniu przerabianego repertuaru, praca z zespołem wykonawczym oraz umiejętność radzenia sobie z tremą, wyrabianie koncentracji i samokontroli. Wyposażanie studenta w niezbędny zasób wiadomości i umiejętności praktycznych pozwalających na prowadzenie różnorodnych zespołów wokalnych i wokalno –instrumentalnych w przyszłej pracy zawodowej poprzez: rozwijanie zainteresowania muzyką wokalną i wokalno – instrumentalną i instrumentalną wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych oraz samodzielności pracy nad utworem kształtowanie umiejętności opracowana wykonania utworu z zespołem wykonawczym

Wymagania wstępne

Przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających i zaliczenie I semestru studiów.

Zakres tematyczny

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:

Tworzenie małych form (a, a1 lub a, b, a) w fakturze wokalnej lub instrumentalnej,

Tworzenie rozbudowanych form (np. abcba),

Tworzenie utworów charakterystycznych (np. taniec, marsz itp.) i ich cykli na instrument solo lub  zespół instrumentalny.

W odniesieniu do dyrygowania:

Ukształtowanie aparatu dyrygenckiego poprzez realizację zagadnień z zakresu problematyki techniki manualnej i środków wyrazu artystycznego. Wykształcenie umiejętności doboru środków dyrygenckich adekwatnych do realizowanych w utworze elementów dzieła muzycznego takich jak: metrum, struktura rytmiczna, tempo, dynamika, artykulacja, agogika itp. Poznanie przez studenta metod pracy nad partyturą realizowanego utworu od czytania a vista po opanowanie go na pamięć i wykształcenie w nim umiejętności rozpoznania problemów technicznych i interpretacyjnych. Przekazanie zagadnień dotyczących umiejętności pracy z zespołem wykonawczym: a/. wokalnym b/. instrumentalnym c/. wokalno-instrumentalnym.

Metody kształcenia

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:

Prezentacja przykładów opracowań i kompozycji, omawianie i korekta prac studentów.

 

W odniesieniu do dyrygowania:

Praca nad techniką dyrygencką i korektą aparatu manualnego podczas zajęć indywidualnych ze studentem z udziałem akompaniatorów. Dyskusja nad zagadnieniami związanymi z przerabianym materiałem, w szczególności nad interpretacją oraz doborem właściwych środków technicznych i środków artystycznego wyrazu dla jej realizacji. Analiza partytur, studiowanie literatury oraz krytyczne słuchanie nagrań omawianego repertuaru. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W zakresie kompozycji i aranżacji:

W semestrze II – na podstawie wykonanych prac pisemnych (kompozycji i opracowań) lub/oraz publicznej prezentacji wybranych kompozycji.

W zakresie dyrygowania:

Przygotowanie zadanych utworów na pamięć i ich prezentacja z udziałem akompaniatorów podczas zaliczenia.

Literatura podstawowa

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:

1.      J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;

2.      Z. Ciechan: Aranżacja;Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970

3.      K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;

4.      M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;

5.      S .Moniuszko: Pieśni wybrane na chór 3-gł.i fortepian, PWM Kraków,1982.

6.      M. Komorowska: Orkiestra dziecięca cz. I i II, WSiP Warszawa 1979

7.      M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987

W odniesieniu do dyrygowania:

E. Bury – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. Zabłocki – „O technice dyrygowania”

L. Jaworski – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. K. Lasocki – „Chór – poradnik dla dyrygentów”

J. Zabłocki – „O prowadzeniu chóru”

A. Szaliński – „Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej”

A. Szaliński – „Muzykowanie zespołowe

J. Kolasiński – Zespoły instrumentalne”

T. Krystyniak – „Szkolne zespoły muzyczne”

A. Dyrdał – „Amatorski zespół smyczkowy”

S. Ledziński – „Orkiestra dęta”

J. Lenartowska, A. Nowak – Lenartowska – „Dziecięca orkiestra perkusyjna”

S. Krukowski – „Problemy wykonawcze muzyki dawnej”

Literatura uzupełniająca

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:

1.      H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973

2.      J. Hanslik: Instrumentarium szkolne, Uniwersytet Śląski, Katowice 1981

3.      S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989

4.      W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010

5.      K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009

6. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005

7.      U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 09:17)