SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śpiew lub instrument II MJ - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śpiew lub instrument II MJ
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-ŚpiewIns MJ-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dla instrumentalistów:

[1] Praca nad brzmieniem [2] Rozwijanie możliwości technicznych i artykulacyjnych w grze na instrumencie, [3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu,
[4] Przedstawienie studentowi możliwości praktycznego zastosowanie skal muzycznych na przykładzie różnych progresji akordowych [5] Rozwijanie umiejętności gry a’vista
[6] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej

Dla wokalistów
[1] Zapoznanie studenta z podstawowymi technikami przydatnymi w wokalistyce jazzowej.
[2] Rozwijanie wrażliwości muzycznej studenta w procesie realizacji wybranego repertuaru i wykorzystywanie jego wiedzy i umiejętności do samodzielnej pracy twórczej.
[3] Zapoznanie się z szeroko pojętą literaturą muzyczną związaną z obszarem studiów.

Wymagania wstępne

Pozytywnie zdany egzamin wstępny na kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny uwarunkowany jest poziomem zaawansowania studenta i wyborem instrumentu. Wśród istotnych zagadnień znajdują się m.in: [1] Techniczne podstawy gry na instrumencie: oddech, intonacja, zadęcie, artykulacja [2] Improwizacja na bazie progresji II-V- I [3] Opanowanie techniczne fragmentów wybranych przez pedagoga solowych partii improwizowanych [4] ćwiczenia artykulacyjne stanowiące podstawę do samodzielnej interpretacji utworów jazzowych w odniesieniu do stylistyki.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne z pedagogiem prowadzącym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia semestru jest udział studenta w zajęciach i jego indywidualna praca nad zagadnieniami realizowanymi na zajęciach.

Literatura podstawowa

The New Jazz Real Book – Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3)

Other books depending on the instrument

Literatura uzupełniająca

FORTEPIAN:

  • M. Levine: Jazz Piano
  • B. Dobbins: Contemporary Pianist
  • J. la Porta: Jazz Articulation
  • M. Levine- Jazz Theory
  • Transkrypcje solówek: B. Evans, Ch. Corea, H. Hancock, Mc Coy Tyner, D. Brubeck, B. Powell, Th. Monk
  • A. Loverne: Tones of runs

GITARA:

  • Charlie Parker: Omnibook
  • John Scofield: On Improvisation
  • Joe Pass: Jazz Lines
  • John Scofield: Jazz – Funk Guitar tom 1 i 2
  • Marek Bliziński: Gitara Jazzowa
  • The New Real Book: tom 1,2 i 3
  • Andrzej Góralski: Gitara Elektryczna
  • William G. Lewitt: Reading Studies for Guitar tom 1 i 2

TRĄBKA

  • Charles Colin: Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972,
  • Nicolas Slonimski: Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974
  • Charlie Parker Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978

PUZON

  • Kleinhammer Edward: The Art of Trombone Playing
  • Belwin Master, Trombone Intermediate, Volume 1: Trombone Duets
  • Belwin Master, Trombone Advanced, Volume 1: Trombone Duets
  • Mike Svoboda, The Technicques of Trombone Playing

SAKSOFON

  • The Blues Jazz Tenor Solos Transcribed & Edited by Trent Kynaston
  • David Liebman: Developing Personal Saxophone Sound
  • Jerry Bergonzi: Inside Improvisation Series. Vol.1 “ Melodic Structures “
  • Cannonball Adderley – 20 Solos. Transcribed by Hunt Butler
  • The Artistry of John Coltrane. Transcribed by Don Sicler. Edited by Bobby Porcelli
  • Coltrane : A Players Guide to His Harmony: Walt Weiskopf & Ramon Ricker
  • Sigurd M. Rascher – Four Octav Saxophone Range. Top Tones
  • 15 Tenor Solos transcribed by Brian Pendleton
  • Charlie Parker: Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • E.Storch: Etiudy
  • Franz Simandl: Gradus ad Parnasum
  • J.Hrabe: 86 etiudes
  • J.J. Johnson: Exercises and etudes for bass clef
  • John Goldsby: Jazz book
  • Mike Richmond: Modern Walking Bass Technique
  • Paul Chambers-solos
  • R.Kreutzer: Etiudy
  • Ron Carter: Bass lines
  • Rufus Reid: Bass lines
  • Todd Collman: Bass Tradition
  • Tyrone Wheeler: Bass lines

PERKUSJA:

  • The New Real Book, Dave Weckl: Back to Basics
  • Dave Weckl: Next Step
  • Ed Thigpen: The Sound of Brushes
  • Gary Chaffee: Patterns vol. 1 – Time Functioning
  • Gary Chaffee: Patterns vol. 3 – Rhythms and Meters
  • Gary Chester: The New Breed
  • George Lawrence Stone: Stick Control” – “Accents & Rebounds
  • George Wilcoxon: 150 Rudimental Solos
  • Jack deJohnette: The Art of Modern Jazz Drumming
  • John Riley: Beyond Bop Drumming
  • John S. Pratt: 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos
  • Marv Dahlgren: Drum Set Control
  • Sanford Moeller: The Moeller Book
  • Siegfried Fink: Der Kleine Trommel
  • Skip Hadden: The Beat, The Body & The Brain, Steve Houghton: Studio & Big-Band Drumming

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2021 22:11)