SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śpiew lub instrument II MJ - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śpiew lub instrument II MJ
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-ŚpiewIns MJ-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Praca nad wybranym repertuarem w kontekście możliwości interpretacyjnych dotyczących w szczególności takich aspektów, jak:

  • improwizacja (frazowanie, rytm, melodyka, pulsacja, artykulacja);
  • harmonia (poszerzenia harmoniczne, reharmonizacje);

 [2] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w kreowaniu solowych partii improwizowanych, budowaniu warstwy harmoniczno-melodycznej autorskich utworów oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej. [3] Przygotowanie do pracy jako solista w jazzowych zespołach.

Wymagania wstępne

Pozytywnie zaliczony II semestr studiów.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny obejmuje:

  • zagadnienia odnoszące się do brzmienia, frazowania i zgodności interpretacji tekstu muzycznego ze stylistyką, z której on wynika;
  • przygotowanie publicznej prezentacji realizowanego repertuaru w formie koncertu lub recitalu;
  • omówienie i prezentację środków ekspresji artystycznej w improwizacji jazzowej w obszarze rytmu, melodyki i harmonii.

 

Metody kształcenia

Praca indywidualna z pedagogiem, ćwiczenia, próba, koncert.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest publiczny występ studenta ukazujący realizowany w trakcie semestru repertuar.

 

 

Literatura podstawowa

The New Jazz Real Book – Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3)

 

 

Literatura uzupełniająca

GITARA:

  • Ted Pease : Jazz Composition;
  • Artur Lesicki: Jak oni to robią;
  • Artur Lesicki: Rzemiosło i sztuka cz. 1 i 2;
  • Jerry Coker: How to Improvise.

FORTEPIAN:

  • P. Deneff: Jazz Hanon;
  • E. Altberg & Z. Romaszkowa: 313 wprawek;
  • C. Czerny: Ćwiczenia ośmiotaktowe;
  • J. Aebersold: nagrane akompaniamenty do ćwiczeń i utworów.
  • Joe Pass: Jazz Lines
  • John Scofield: Jazz – Funk Guitar tom 1 i 2
  • Marek Bliziński: Gitara Jazzowa
  • The New Real Book: tom 1,2 i 3
  • Andrzej Góralski: Gitara Elektryczna
  • William G. Lewitt: Reading Studies for Guitar tom 1 i 2

TRĄBKA

  • Charles Colin: Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972,
  • Nicolas Slonimski: Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974
  • Charlie Parker Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978

PUZON

  • Kleinhammer Edward: The Art of Trombone Playing
  • Belwin Master, Trombone Intermediate, Volume 1: Trombone Duets
  • Belwin Master, Trombone Advanced, Volume 1: Trombone Duets
  • Mike Svoboda, The Technicques of Trombone Playing

SAKSOFON

  • The Blues Jazz Tenor Solos Transcribed & Edited by Trent Kynaston
  • David Liebman: Developing Personal Saxophone Sound
  • Jerry Bergonzi: Inside Improvisation Series. Vol.1 “ Melodic Structures “
  • Cannonball Adderley – 20 Solos. Transcribed by Hunt Butler
  • The Artistry of John Coltrane. Transcribed by Don Sicler. Edited by Bobby Porcelli
  • Coltrane : A Players Guide to His Harmony: Walt Weiskopf & Ramon Ricker
  • Sigurd M. Rascher – Four Octav Saxophone Range. Top Tones
  • 15 Tenor Solos transcribed by Brian Pendleton
  • Charlie Parker: Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • E.Storch: Etiudy
  • Franz Simandl: Gradus ad Parnasum
  • J.Hrabe: 86 etiudes
  • J.J. Johnson: Exercises and etudes for bass clef
  • John Goldsby: Jazz book
  • Mike Richmond: Modern Walking Bass Technique
  • Paul Chambers-solos
  • R.Kreutzer: Etiudy
  • Ron Carter: Bass lines
  • Rufus Reid: Bass lines
  • Todd Collman: Bass Tradition
  • Tyrone Wheeler: Bass lines

PERKUSJA:

  • The New Real Book, Dave Weckl: Back to Basics
  • Dave Weckl: Next Step
  • Ed Thigpen: The Sound of Brushes
  • Gary Chaffee: Patterns vol. 1 – Time Functioning
  • Gary Chaffee: Patterns vol. 3 – Rhythms and Meters
  • Gary Chester: The New Breed
  • George Lawrence Stone: Stick Control” – “Accents & Rebounds
  • George Wilcoxon: 150 Rudimental Solos
  • Jack deJohnette: The Art of Modern Jazz Drumming
  • John Riley: Beyond Bop Drumming
  • John S. Pratt: 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos
  • Marv Dahlgren: Drum Set Control
  • Sanford Moeller: The Moeller Book
  • Siegfried Fink: Der Kleine Trommel
  • Skip Hadden: The Beat, The Body & The Brain, Steve Houghton: Studio & Big-Band Drumming

Uwagi

Ze względu na odmienną specyfikę instrumentów poniżej przedstawiono szczegółowy zakres tematyczny:

FORTEPIAN:

  • Wykształcenie prawidłowych układów akordów - voicing (prawa i lewa ręka);
  • Ćwiczenia sprzyjające rozwojowi elementu harmonicznego (akord, skala faktura);
  • Nauka akompaniamentu (comping) - opracowanie pamięciowe jak największej ilości standardów jazzowych;
  • Opanowanie umiejętności gry a’vista (zwłaszcza z zapisu funkcyjnego)
  • Praca nad artykulacją i "timem";
  • Nauka gry zespołowej (combo).
  • Poznanie różnorodnych stylów fortepianowych

GITARA:

  • Wszystko o instrumencie - budowa gitary elektrycznej, dobór właściwego rodzaju strun oraz prawidłowa regulacja instrumentu.
  • Zagadnienia techniczne: rodzaje kostkowania, technika lewej ręki;
  • Problemy artykulacyjne: technika „hammer-on”, „pull-off”, slide, artykulacja charakterystyczna dla różnych stylów muzycznych.
  • Rozwijanie techniki instrumentalnej poprzez pracę z metronomem. Praca nad brzmieniem instrumentu.
  • Rozwijanie techniki akordowej poprzez zastosowanie przewrotów akordów w technice „drop two” oraz voicingów.
  • Gra a’vista w oparciu o podręcznik Williama G. Leawitta pt: „Reading Studies for Guitar” (tom I, II).
  • Improwizacja w oparciu o skale (bluesową, pentatoniczną molową i durową, jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską, lokrycką, zmniejszoną, całotonową, alterowaną, molową melodyczną i molową harmoniczną) oraz w oparciu o formę 12-taktowego bluesa (analiza wybranych nagrań).
  • Rozwijanie techniki gry w oparciu o ćwiczenia oparte na materiale dźwiękowym w/w skal: interwały, pasaże oparte na czterodźwiękach septymowych zbudowanych na kolejnych stopniach wybranej skali.

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • Praca z metronomem (tempa średnie i wolne, beat na 2 i 4; tempa szybkie-beat na 1 i 3, oraz 2 i 4; inne metrum);
  •  Problemy artykulacyjne: legato, arco w jazzie, arpeggio 2-, 3- i 4-dźwiękowe;
  • Budowa linii basowych typu walking w oparciu o harmonię utworu, latynoskie linie basowe;
  • Gra a’ vista (w tym partie big–bandowe);
  • Etiudy, standardy obowiązkowe (według listy);
  • Transkrypcje kontrabasowej solówki jazzowej;
  • Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.

PERKUSJA:

  • Poznanie podstawowych technik gry na instrumentach perkusyjnych używanych we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej – trzymanie pałek, różne rodzaje uderzeń, technika nóg. Efektywne sposoby ćwiczenia poszczególnych technik gry. Praca z metronomem oraz z nagraniami;
  • Rozwijanie improwizacji w grze na instrumentach perkusyjnych w oparciu np. o technikę werblową oraz dobór brzmień poszczególnych instrumentów;
  • Improwizacja;
  • Nauka gry miotełkami – różne techniki i style;
  • Praca z sekcją rytmiczną - rozwijanie umiejętności akompaniamentu;
  • Poznawanie form i stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej: jazz, rock, blues, fusion, rytmy latynoskie - na przykładach obowiązujących standardów;
  •  Nieregularne metrum w różnych stylach muzycznych.

Zakres tematyczny dla trąbki, puzonu i saksofonu jest nie wymaga szczegółowego uzupełnienia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2021 22:12)