SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka nauczania muzyki |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-MNM-S20 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w II etapie edukacyjnym (klasy IV – VII szkoły podstawowej).
Planowanie pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu oraz wybór właściwego materiału muzycznego.
Rozwiązywanie problemów metodycznych w zależności od warunków i możliwości nauczania - uczenia się.
Zdobycie kompetencji pozwalających wykonywanie zawodu nauczyciela muzyki w szkole podstawowej.
Rozwijanie uzdolnień muzycznych.
Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów muzycznych.
Niezbędna jest znajomość wiedzy z zakresu:
Psychologii rozwojowej i poznawczej dzieci i młodzieży.
Psychodydaktyki oraz wiadomości o muzyce.
PONADTO:
Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.
Umiejętność harmonizowania piosenek i utworów.
Umiejętność gry na instrumencie.
Najnowsza podstawa programowa przedmiotu MUZYKA i sposoby jej realizacji.
Zagadnienia dotyczące form i metod nauczania muzyki w klasach IV - VII.
Kryteria doboru repertuaru wokalnego dla młodzieży.
Instrumenty stosowane w muzykowaniu.
Realizacja ruchowa tematów rytmicznych oraz rytmów piosenek.
Tańce różnych narodów.
Interpretacja ruchowa utworów instrumentalnych.
Zabawy ze śpiewem i inscenizacje.
Tworzenie form.
Improwizowanie krótkich melodii z uwzględnieniem powtórzenia, zmiany i kontrastu.
Przykładowe plany i scenariusze zajęć dla klas IV - VIII.
Zakres wiadomości i pojęć oraz metody ich odpowiedniego przekazu.
Integracja muzyki z innymi dziedzinami sztuki i kultury,
Elementy muzykoterapii w edukacji.
Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego
problemu o charakterze twórczym).
Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
Metoda ekspozycji.
Metoda organizowania i rozwijania działalności muzycznej.
Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
Metoda praktycznego działania.
Techniki muzykoteraputyczne w edukacji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Każda nieobecność (oprócz 1 dozwolonej) zaliczona na konsultacjach.
Zaliczone wszystkie prace ćwiczeniowe (przygotowywane na poszczególne zajęcia) oraz prace semestralne: 2 referaty, 2 projekty multimedialne (1 indywidualny i 1
grupowy), opracowanie 10 scenariuszy zajęć ( do klas 4 - 7), opracowanie własnego rozkładu materiału nauczania muzyki do wybranej klasy, kolokwium zaliczeniowe.
Posiadanie na każdych zajęciach materiałów metodycznych do ćwiczeń: podręcznik, przewodnik metodyczny, piosenka, cd z nagranym utworem do słuchania muzyki,
itp.).
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
1. E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999.
2. K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
3. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
4. Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980.
5. R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
6. D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.
7. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
8. A. Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002.
9. R. Ławrowska, Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.
10. red.M.Zalewska – Pawlak, Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego, Łódź 2009.
11. red.A.Michalski –Tożsamość pedagogiki muzyki, Gdańsk 2012.
12. L. Konieczna - Nowak, Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013.
13. red. M. Gardoń- Preinl, G. Mania, Konteksty kultury, konteksty edukacji. Profesjonalne kształcenie i upowszechnianie muzyki, Kraków 2017.
1. E. Rogalski, Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992.
2. B. Gogol-Drożniakiewicz, Działalność społeczno – wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Bydgoszcz 1993.
3. K. Stasińska, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986.
4. B. Piotrowska, Muzykoterapia, Jelenia Góra 1998.
5. A. Misior-Waś, T. Wójcik, Sztuka (plastyka, muzyka) program nauczania dla klas IV – VI, Kielce.
6. red.A. Białkowski, Standarty edukacji kulturalnej, W-wa 2008.
7. SZTUKA, KULTURA, EDUKACJA, Rocznik naukowy nr 3, Gdańsk 2012.
Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 21:28)