SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śpiew - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śpiew
Kod przedmiotu 03.2-WA-D-SPI-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Doskonalenie techniki wokalnej. Praca nad rozszerzeniem skali głosu i wyrównaniem rejestrów. Praca nad repertuarem. Wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna, rozwijanie umiejętności interpretacyjnych oraz samodzielnej pracy nad utworem.

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie z przedmiotu "śpiew" (1 semestr)

 

 

 

Zakres tematyczny

  1. Doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu.
  2. Artykulacja w śpiewie.
  3. Metody pracy nad elementami techniki wokalnej (postawa śpiewacza; układ i położenie krtani, żuchwy, języka, podniebienia miękkiego; rezonans; oddech śpiewaczy; łączenie rejestrów, mix; wyrównanie barwy samogłosek; sposoby artykulacji).
  4. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): sześć utworów dowolne (aria, pieśń, piosenka)

Metody kształcenia

Indywidualna praca nauczyciela ze studentem  (ćwiczenia wraz z pokazem, praca z tekstem nutowym i dyskusja, doraźne rozwiązywanie zadań artystycznych i technicznych oraz wyznaczanie zakresu zadań do samodzielnego zrealizowania,dyskusje związane z wydarzeniami artystycznymi dotyczącymi wokalistyki).

Indywidualna praca studenta  (ćwiczenie, poznawanie literatury instrumentalnej, słuchanie gry i nagrań itp.).

Prezentacje publiczne wraz z analizą i sugestiami mającymi pomóc w osiągnięciu postępu w zakresie swobody estradowej.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego. Udział w koncercie lub popisie studenckim.

Literatura podstawowa

  1. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  2. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  3. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974
  4. Linklater K.,  Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków 2013

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 11:47)