SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki aktorskie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki aktorskie
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-TAkt-S21
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maciej Straburzyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną dotyczącą technik aktorskich. Przegląd technik aktorskich stosowanych w klasycznym i rozrywkowym teatrze muzycznym.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw teoretycznych dotyczących teatru muzycznego.

Zakres tematyczny

1. Teatr – definicja.

2. Pochodzenie teatru.

3. Funkcja rozrywkowa teatru.

4. Funkcja edukacyjna teatru.

5. Funkcja terapeutyczna, teatr jako sztuka.

6. Zarys historii aktorstwa do końca XIX w.

7. Technika Stanisławskiego - wstęp.

8. Technika Stanisławskiego a teatr muzyczny.

9. Znaczenie Stanisławskiego dla aktorstwa współczesnego.

10. Spadkobiercy Stanisławskiego - Czechow, Strasberg.

11. Teoria aktorska Brechta.

12. Filozofia teatru Grotowskiego.

13. Wybór techniki aktorskiej.

14. Piosenka aktorska a technika aktorska.

15. Interpretacja aktorska utworu muzycznego.

Metody kształcenia

Wykład, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.

 

Literatura podstawowa

  1. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  2. Sadolin C., Kompletna technika wokalna, Kopenhaga 2014 
  3. Łastik A., Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002
  4. Zachwatowicz- Jasieńska K., Polskie belcanto. Jak śpiewać dobrze, Kraków 2010

Literatura uzupełniająca

1. Allardyce N., Dzieje dramatu, T. 2Od Ajschylosa do Annouilha, Warszawa 1983. ​

2. Berthold M., Historia teatru, D. Żmij-Zielińska (tłum.), Warszawa 1980.

3. Historia teatru, red. J.R. Brown, Warszawa 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Maciej Straburzyński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2021 15:53)