SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organy
Kod przedmiotu 03.2-WA-P-ORG-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Michał Kocot
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębianie umiejętności gry na organach:  nazewnictwa oraz funkcji poszczególnych elementów organów w nawiązaniu do sposobu wydobycia i jakości wydobywanego dźwięku – miechów, kanałów wiatrowych, wiatrownic, elementów traktury, stołu gry; rozwijanie zasad ergonomicznego użycia aparatu wykonawczego podczas gry na organach; rozwijanie poprawnego użycia nóg oraz gry czubkiem stopy i piętą. Zwrócenie szczególnej uwagi na problematykę registracji

- Poznanie elementów techniki palcowej oraz gry ciężarowej przy cięższych typach traktur mechanicznych; Rozróżnienie zależności w sposobie wydobycia dźwięków i artykulacji w mechanicznych organach klapowo-zasuwowych oraz mechanicznych organach stożkowych okresu wczesnego romantyzmu; rozróżnienie sposobów artykulacji przez różnicowanie długości brzmienia dźwięku w organach pneumatycznych oraz sposobu ataku klawisza oraz łagodnego powrotu klapy do pozycji wyjściowej w organach mechanicznych, pogłębienie umiejętności wydobycia szlachetnego dźwięku w organach historycznych

 

 

 

Wymagania wstępne

- zaliczenie pierwszego semestru przedmiotu: Organy

 

 

Zakres tematyczny

- ewentualna korekta postawy i ułożenie aparatu gry rąk

- rozwijanie techniki pedałowej

- pogłębianie precyzji realizacji artykulacji, jako podstawowego środka oddania niuansów artystycznych, w tym dynamiki 

- poznanie i rozwijanie znajomości literatury muzycznej /metodyka, repertuar/ związanej z organami

- rozwijanie poprawności stylistycznej interpretacji (frazowanie, artykulacja, tempo rubato, zmiany tempa, skala dynamiki, poczucie formy, registracja)

- rozwijanie metod pracy nad utworem

- zdobycie praktycznej umiejętności realizacji elementów improwizacji

- poznanie podstawowych wiadomości dotyczących akompaniamentu liturgicznego

 

Metody kształcenia

- indywidualna praca nauczyciela ze studentem  /  ćwiczenia wraz z pokazem, praca z tekstem nutowym i dyskusja,doraźne rozwiązywanie zadań artystycznych i technicznych oraz wyznaczanie zakresu zadań do samodzielnego zrealizowania,dyskusje związane z wydarzeniami artystycznymi dotyczącymi danej dyscypliny instrumentalnej/

-indywidualna praca studenta  /ćwiczenie, poznawanie literatury instrumentalnej, słuchanie gry i nagrań mistrzów , itp./

-występy publiczne wraz z analizą i sugestiami mającymi pomóc w osiągnięciu postępu w zakresie swobody estradowej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

-systematyczne uczęszczanie i aktywność na zajęciach, sumienne opanowywanie wyznaczanego przez pedagoga zakresu materiału podczas pracy własnej

-na zakończenie semestru prezentacja opanowanego materiału

Literatura podstawowa

Wydania nutowe:

- Tabulatura Jana z Lublina/Krakowska

- Pachelbel, Johann: Ausgewählte Orgelwerke in 8 Bänden, Bärenreiter, Kassel

- Bach, Jan Sebastian: Neue-Bach-Ausgabe, 9 tomów, Bärenreiter, Kassel

- Händel, Georg Friedrich: 6 fug zamieszczonych w III części Klavierwerke, Bärenreiter, Kassel

- Walther, Johann Gottfried: Ausgewählte Orgelwerke in drei Bänden, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden

- Żeleński, Władysław: 25 Preludyi dwu-, trzy- i czterogłosowych na organy lub fisharmonikę op. 38, Gebethner & Wolff, Warszawa

- Zipoli, Domenico: Sonate d`Intavolatura per Organo e Cimbalo, Süddeutscher Musikverlag

 

Szkoły gry: 

- Chwedczuk Józef: Organowe ćwiczenia pedałowe, cz. 1 i 2, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków

- Oortmerssen, Jacques van: A guide to Duo and Trio playing, Edition Boeyenga,  Sneek

 

Literatura uzupełniająca

Wydania nutowe: 

- Boellman, Leon, Suite Gotique, Durand

- Brahms, Johannes: Sämtliche Orgelwerke, Breitkopf & Härtel

- Mendelssohn-Bartholdy, Felix: Complete Organ Works, Novello

- Nowowiejski, Feliks: Fantazja polska na organy, PWM

- Surzyński, Mieczysław: Improwizacje organowe na temat pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38, PWM, Kraków

- Sweelinck, Jan Pieterszoon: Opera omnia, Vol. 1, Vereniging voor nederlandse Muziekgeschiedenis, Amsterdam

 

Szkoły gry: 

- Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Carus, Stuttgart

- Brock, John, Introduction to Organ Playing in 17th & 18th Century Styke, Mont Music, Knoxville, Tennesse

 

Literatura przedmiotu: 

- Apel, Willy: Geschichte der Orgel-und Klaviermusik bis 1700, Baerenreiter, Kassel

- Klinda, Ferdinand: Orgelregistrierung. Klanggestaltung der Orgelmusik, Breitkopf & Haertel, Wiesbaden

- Lohmann, Ludger: Die Artikulation auf den Tasteninstrumenten des 16.-18. Jahrhunderts, G. Bosse Verlag, Regensburg

- Williams, Peter: The Organ Music of J.S. Bach, Cambridge University Press, Cambridge

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 14:22)