SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dyrygowanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dyrygowanie
Kod przedmiotu 03.2-WA-D-DYR-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwijanie wiedzy nabytej na studiach I st. w zakresie prawidłowej postawy, budowy i zasad posługiwania się aparatem dyrygenckim, właściwości poprawnego posługiwania się jego poszczególnymi elementami, umiejętności zastosowana poznanych środków technicznych do przekazania treści wykonywanych utworów oraz prowadzenia różnorodnych grup wykonawczych. Doskonalenie samodzielności w opracowaniu przerabianego repertuaru, praca z zespołem wykonawczym oraz umiejętność radzenia sobie z tremą, wyrabianie koncentracji i samokontroli. Wyposażanie studenta w niezbędny zasób wiadomości i umiejętności praktycznych pozwalających na prowadzenie różnorodnych zespołów wokalnych i wokalno –instrumentalnych w przyszłej pracy zawodowej poprzez: rozwijanie zainteresowania muzyką wokalną i wokalno – instrumentalną i instrumentalną wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych oraz samodzielności pracy nad utworem kształtowanie umiejętności opracowana wykonania utworu z zespołem wykonawczym.

Wymagania wstępne

Zaliczenie drugiego semestru z przedmiotu dyrygowanie. 

 

 

 

Zakres tematyczny

Ukształtowanie aparatu dyrygenckiego poprzez realizację zagadnień z zakresu problematyki techniki manualnej i środków wyrazu artystycznego. Wykształcenie umiejętności doboru środków dyrygenckich adekwatnych do realizowanych w utworze elementów dzieła muzycznego takich jak: metrum, struktura rytmiczna, tempo, dynamika, artykulacja, agogika itp. Poznanie przez studenta metod pracy nad partyturą realizowanego utworu od czytania a vista po opanowanie go na pamięć i wykształcenie w nim umiejętności rozpoznania problemów technicznych i interpretacyjnych. Przekazanie zagadnień dotyczących umiejętności pracy z zespołem wykonawczym: a/. wokalnym b/. instrumentalnym c/. wokalno-instrumentalnym.

Metody kształcenia

Praca nad techniką dyrygencką i korektą aparatu manualnego podczas zajęć indywidualnych ze studentem z udziałem akompaniatorów. Dyskusja nad zagadnieniami związanymi z przerabianym materiałem, w szczególności nad interpretacją oraz doborem właściwych środków technicznych i środków artystycznego wyrazu dla jej realizacji. Analiza partytur, studiowanie literatury oraz krytyczne słuchanie nagrań omawianego repertuaru. Samodzielna praca studenta nad przygotowaniem materiału do egzaminu. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie zadanych utworów na pamięć i ich prezentacja z udziałem akompaniatorów podczas zaliczenia.

Literatura podstawowa

E. Bury – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. Zabłocki – „O technice dyrygowania”

L. Jaworski – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. K. Lasocki – „Chór – poradnik dla dyrygentów”

J. Zabłocki – „O prowadzeniu chóru”

A. Szaliński – „Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej”

A. Szaliński – „Muzykowanie zespołowe

J. Kolasiński – Zespoły instrumentalne”

T. Krystyniak – „Szkolne zespoły muzyczne”

A. Dyrdał – „Amatorski zespół smyczkowy”

S. Ledziński – „Orkiestra dęta”

J. Lenartowska, A. Nowak – Lenartowska – „Dziecięca orkiestra perkusyjna”

S. Krukowski – „Problemy wykonawcze muzyki dawnej”

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 09:27)