SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PAK-Ć-S14_genSXTV7
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przedmiot ma na celu rozwijanie umiejętności pracy w zespole instrumentalnym i wokalno-instrumentalnym.

Zagadnienia: [1] Rozwijanie możliwości twórczych i interpretacyjnych w oparciu o repertuar autorski, standardy muzyki jazzowej lub popularnej. [2] Doskonalenie umiejętności akompaniamentu soliście-instrumentaliście lub soliście-wokaliście. [3] Budowanie repertuaru w oparciu o podstawowe zagadnienia z zakresu aranżacji na małe zespoły instrumentalne lub wokalno-instrumentalne. [4] Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dokonywanie zmian w ukształtowaniu warstwy harmonicznej standardów jazzowych (proces reharmonizacji). [5] Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej w aspekcie możliwości sonorystycznych poszczególnych instrumentów i ich znaczenia dla budowania spójnego brzmienia zespołu muzycznego. [6] Towarzyszenie studentom realizującym przedmiot „śpiew” jako element korepetycji wokalnych. 

Wymagania wstępne

Zaliczony przedmiot w drugim semestrze studiów.

Zakres tematyczny

[1] Kształtowanie brzmienia zespołu jazzowego w aspekcie różnic stylistycznych realizowanego repertuaru. [2] Doskonalenie umiejętności przygotowywania materiałów nutowych dla zespołu jazzowego. [3] Rozwijanie umiejętności tworzenia własnych prac twórczych.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu przez wokalistów (studentów realizujących w toku studiów przedmiot "śpiew") jest przygotowanie minimum dwóch utworów w autorskim opracowaniu lub aranżacji uwzględniającej aktualne możliwości instrumentalne grupy. Przygotowanie aranżacji odbywa się pod opieką prowadzącego, na konsultacjach indywidualnych.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu przez instrumentalistów jest poprawna realizacja powierzonych partii. 

 

Literatura podstawowa

  1. The New Real Book, vol. 1-3, Sher Music Co., Petaluma 1988. 
  2. Nestico Sammy, The Complete Arranger, Fenwood Co.,1993
  3. Garcia Russell, The Professional Arranger ComposerBook I, Criterion Music Corporation, Los Angeles 1954.
  4. Garcia Russell, The Professional Arranger ComposerBook II, Criterion Music Corporation, Los Angeles 1974.
  5. Sebesky Don, The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Corporation, New York 1975.

Literatura uzupełniająca

1. Levine Mark, The Jazz Theory Book, Sher Music, Petaluma 1995.

2. Terefenko Dariusz, Teoria Jazzu. Od podstaw do poziomu zaawansowanego, PWM 2020

Uwagi

Program obejmuje problemy wykonawcze i zagadnienia aranżacyjne w kontekście kameralnych zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych (od oktetu poprzez mniejsze zespoły do duetu jako najbardziej wymagającej formy). Program oraz forma prowadzenia zajęć dostosowane są do możliwości wykonawczych grupy. Integralną częścią realizowanego programu może być publiczna prezentacja repertuaru w formie koncertu przygotowanego pod opieką prowadzącego zajęcia.


Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 14:24)