SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Translatorium |
Kod przedmiotu | 09.1-WA-MalD-TRSL-Ć-S14_pNadGen9QHD9 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Celem przedmiotu jest praktyczne opanowanie umiejętności tłumaczeń tekstów naukowych, artykułów, essay-ów, listów z języka angielskiego na język polski na poziomie B2+.
Studenci muszą opanować teoretyczną wiedzę związaną z wymogami/kryteriami poprawnej translacji, jej specyfiki, oraz trudności jakie jej towarzyszą. Ponadto celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi rodzajami tekstów i ich tłumaczeń z uwzględnieniem odbiorcy, warunków kulturowych, stylu i treści artykulu, powiesci itp,nastroju autora.
Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 lub B2+j jest obowiązkowa. Student powinien rownież posiadać podstawową wiedzę i pewne doświadczenie związane z tłumaczeniem tekstów profesjonalnych związanych głównie z ich kierunkiem studiów i zdobytymi kwalifikacjami. Student powinien również mieć świadomość jak istotne dla odbiorcy jest poprawne tłumaczenie wybranego tekstu z uwzględnieniem obowiązujących kryteriów - styl, rodzaj tekstu, nastrój autora, przesłanie, gatunek literacki, itp. Studenci powinni również wykazać się umiejętnością praktyczną korzystania ze słownika poprzez krytyczną analizę i efektywne spożytkowanie informacji zawartych w słowniku.
Student powinien również mieć świadomość różnicy pomiędzy tłumaczeniami a interpretacją telstow [isanych i czytanych.
What makes a goood translation - praca z tekstem. Zapoznanie się z głównymi kryteriami, którymi należy się kierować przy tłumaczeniu tekstów profesjonalnych.
Zapoznanie studentów z prawidłowymi i wadliwymi tłumaczeniami tekstów naukowych i innych - dyskusja.
Ćwiczenia praktyczne w parach - tłumaczenia wybranych tekstów.
I/ -But is it Art?- tłumaczenie w parach
2/ -Jonathan Lerman
3/ Lost in Translation-Czytanie i dyskusja dotyczaca tematu tekstu.
4/ When a tattoo becomes taboo
5/ Clothes to die for-tlumaczenie tekstu
6/ Manmade fruit
7/ Intaglio - druk wklęsły
8/ Tracey Emin
9/ Tlumaczenie instrukcji i sposobu uzycia artykulow kosmetycznych
10/The Process of Translation-Discussion. £rd Edition New English File.
11/Tlumaczenie Chapter One Jane Austin Pride and Prejudice.
12/ Three types of interpreters. Disussion.Advanteges and disadvantages of aech type of the interpretor.
Zajęcia łączą część teoretyvczną (dyskusje, porównywanie tekstów, analiza, itp.) z częścią praktyczną - praca nad tekstami z użyciem słownika, porównywanie tłumaczeń w grupach, analiza i wybór najbardziej efektywnego tłumaczenia.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja - umiejętność tłumaczenia tekstów zgodnie z omówionymi na zajęciach kryteriami poprawnego tłumaczenia tekstów, umiejętność korzystania ze słownika z krytyczną analizą informacji w nim zawartych, aktywny udział na zajęciach - tłumaczenie tekstów w grupach lub parach, uzyskanie conajmniej 60% w wynikach testów oraz w ramach bieżącej kontroli K-U17.
Studenci indywidualnie przygotowują artykuły (m.in. z internetu) do tłumaczenia z języka angielskiego na język polski. Artykuły są związane głównie z przedmiotem ich zainteresowań oraz kierunku studiów.
Zmodyfikowane przez mgr Joanna Simpson (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 20:05)