SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dyrygowanie |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-D-DYR-S18 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne |
Profil | - |
Rodzaj studiów | Program Erasmus drugiego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Development of the knowledge acquired during the undergraduate studies concerning the correct posture and the rules of using the conducting apparatus and its elements, development of skills concerning the use of the acquired techniques in order to communicate the contents of the performed works and to conduct various ensembles.
Improving the independence at the work on the repertoire, work with an ensemble, handling stage fright, work on concentration and self-control.
Acquiring the following knowledge and skills enabling to conduct various vocal and vocal-instrumental ensembles in the future professional work:
development of interest in vocal-instrumental and instrumental music
development of the artistic taste, aesthetic sensitivity and sense of beauty
development of technical skills, the ability of interpretation and independent work on a music piece development of skills required for the preparation of a performance with an ensemble
Acquiring of the conducting technique during the undergraduate studies.
Development of the conducting apparatus, problems of the manual techniques and means of expression.
Development of skills of choosing the conducting techniques appropriate to the following elements of a music work: time signature, the rhythmical structure, tempo, dynamics, articulation, agogics etc.
Becoming familiar with the ways of work on a score of the prepared work, from sight-reading to memorizing the work and development of the ability to estimate the technical and performance problems.
Making familiar with the ways of work with a/ a vocal ensemble b/ an instrumental ensemble c/ a vocal- instrumental ensemble
Work on the conducting techniques and correction of the manual apparatus during individual lessons with the student and accompanists. Discussion about the problems concerning the staff done in the class, in particular about the interpretation and the choice of the appropriate technical and artistic means. Analysis of scores, studying of literature and a critical listening to recordings of the prepared repertoire. Student’s participation in the work with the choir and independent work on preparing the staff for the final examination.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Semester 1-3: memorizing of the selected works and their presentation with the accompanists. Semester 4: a public concert – presentation of independently prepared repertoire (a minimum of 5 stylistically different compositions a cappella and a short vocal-instrumental form).
E. Bury – „Podstawy techniki dyrygowania”
J. Zabłocki – „O technice dyrygowania”
L. Jaworski – „Podstawy techniki dyrygowania”
J. K. Lasocki – „Chór – poradnik dla dyrygentów”
J. Zabłocki – „O prowadzeniu chóru”
A. Szaliński – „Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej”
A. Szaliński – „Muzykowanie zespołowe
J. Kolasiński – Zespoły instrumentalne”
T. Krystyniak – „Szkolne zespoły muzyczne”
A. Dyrdał – „Amatorski zespół smyczkowy”
S. Ledziński – „Orkiestra dęta”
J. Lenartowska, A. Nowak – Lenartowska – „Dziecięca orkiestra perkusyjna”
S. Krukowski – „Problemy wykonawcze muzyki dawnej”
Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 20:27)