SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka instrumentacji/wstęp do kompozycji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka instrumentacji/wstęp do kompozycji
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-PIn/WstKom-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Introduction to the basics of composing small music forms.

[2] Education in composition and arranging workshop in order to acquire the ability to create for various chamber instrumental compositions.

[3] Improving creative imagination, improving the original composer style.

[4] Techniques and composing trends in 20th-century artistic music.

[5] Review of music literature documenting the development of 20th century composing techniques.

[6] Basic software tools used for composition, arrangement and music production using a computer.

Wymagania wstępne

Knowledge and skills in the field of jazz harmony. Knowledge of the achievements of outstanding jazz music creators in the field of composition and arrangement.

Zakres tematyczny

 

- Creating small instrumental or vocal-instrumental forms: a song with the AA1 or ABA form for solo voice and jazz rhythm section (piano, double bass, percussion);

- Basics of arrangement: song form, choice of key, tempo, style. Issues related to notation, voting, dynamics, articulation and modulation;

- Saxophones: transpositions, registers, expression possibilities, harmonizing melodies in concentrated, semi-open and extensive systems;

- Creating small instrumental forms using two wind instruments and a jazz rhythm section;

- Creating small instrumental forms using three wind instruments and a jazz rhythm section; - Creating small instrumental forms using four wind instruments and a jazz rhythm section.

Metody kształcenia

 

Lecture, exercises, score analysis.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Presentation of at least three author's works for evaluation: composition or arrangement.

Literatura podstawowa

1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;

2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;

3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;

4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;

5. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.

6. M. Rimski – Korsakow, ZASADY INSTRUMENTACJI, PWM

7. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;

8. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;

9. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;

10. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;

11. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;

12. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.

Literatura uzupełniająca

1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music

2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall

3. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków

4. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków

5. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition

6. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM

7. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998

8. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003

9. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

11. Ch. B. Rae, MIZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996

Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 17:55)