SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki |
Kod przedmiotu | 05.4-WB-Pd-P.Dy-N16 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.
Podstawowa wiedza z pedagogiki.
Tematyka wykładów
Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia). Systemy dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia. Paradygmaty dydaktyczne. Współczesne teorie kształcenia. Nauczanie problemowe. Kształcenie wielostronne. Kształcenie zintegrowane.Dydaktyczne alternatywy edukacyjne.
Tematyka ćwiczeń
Charakterystyka procesu kształcenia (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia). Typy i budowa lekcji. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Edukacja nieformalna. Treści kształcenia ogólnego. Funkcje, rodzaje programów kształcenia. Podręczniki szkolne. Ukryty program. Metody kształcenia (pojęcie, podział, funkcje, kryteria doboru). Środki dydaktyczne. Charakterystyka procesu samokształcenia. Uczenie się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Indywidualizacja w procesie kształcenia. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w nauce. Praca z uczniem zdolnym i jej uwarunkowania. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej. Skuteczny nauczyciel. Nowoczesne tendencje w dydaktyce. Konspekt lekcji.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, warsztat, metody ekspresyjne, metody praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z kolokwium.
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/ warsztatu wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.
Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.
(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.
Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 14:44)