Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej prawnych mechanizmów funkcjonowania kontroli konstytucyjności i legalności prawa. Studenci są zapoznawani z podstawowymi systemami kontrolami konstytucyjności prawa, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji i zasad działania polskiego systemu kontroli konstytucyjności i legalności prawa.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw prawa konstytucyjnego i konstytucyjnego systemu organów państwowych.
Zakres tematyczny
Wykład
Geneza kontroli konstytucyjności prawa.
Pojęcie i rodzaje gwarancji zgodności prawa z konstytucją.
Podstawowe systemy kontroli konstytucyjności prawa.
Parlamentarny i pozaparlamentarny system kontroli konstytucyjności prawa – charakterystyka.
Jurysdykcyjny system kontroli konstytucyjności prawa – specyfika modelu europejskiego i modelu amerykańskiego.
Kontrola uprzednia i następcza.
Trybunał Konstytucyjny – pozycja ustrojowa, struktura organizacyjna, cechy.
Mandat sędziego Trybunału Konstytucyjnego.
Kompetencje Trybunału Konstytucyjnego.
Kryteria kontroli sprawowanej przez Trybunał Konstytucyjny.
Zasady postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Składy orzekające.
Znaczenie, charakter i rodzaje orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.
Skarga konstytucyjna.
Domniemanie konstytucyjności ustawy.
Wykładnia prawa w zgodzie z konstytucją.
Ćwiczenia
Zasady budowy systemu źródeł prawa w RP.
Trybunał Konstytucyjny – pozycja ustrojowa, struktura organizacyjna, cechy.
Kompetencje Trybunału Konstytucyjnego.
Kryteria kontroli sprawowanej przez Trybunał Konstytucyjny.
Zasady postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Składy orzekające.
Znaczenie, charakter i rodzaje orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.
Skarga konstytucyjna - studium przypadku.
Analiza wybranych orzeczeń TK.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia przedmiotowe, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, metoda aktywizująca, analiza źródeł, orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów. Przygotowanie i przedstawienie referatów oraz innych prac pisemnych (fakultatywnie).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: egzamin ustny lub pisemny.
Ćwiczenia: ocena aktywności studenta, sprawdzian pisemny (kolokwium) lub ocena z pracy pisemnej (referatu)
Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się wynik z pracy pisemnej lub kolokwium i aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Literatura podstawowa
L. Bosek, M. Wild, Kontrola konstytucyjności prawa, Warszawa 2014.
M. Granat, Sądowa kontrola konstytucyjności prawa w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, Warszawa 2003.
Z. Czeszejko-Sochacki, L. Garlicki, J. Trzciński, Komentarz do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, Warszaw 1999, Wydawnictwo Sejmowe.
Literatura uzupełniająca
Państwo i jego instytucje. Konstytucja - sądownictwo - samorząd terytorialny, pod red. R. Balickiego i M. Jabłońskiego, Wrocław 2018.
P. Sarnecki, Spory kompetencyjne przed Trybunałem Konstytucyjnym, Przegląd Sejmowy 2009, Nr 5 (94).
L. Garlicki, Nowe zjawiska w kontroli konstytucyjności ustaw (przyczynek do dyskusji nad legitymacją sądownictwa konstytucyjnego), Przegląd Sejmowy 2009, Nr 4 (93).
P. Mikuli, Zdekoncentrowana sądowa kontrola konstytucyjności prawa, Kraków 2007.
B. Szmulik, Sądownictwo konstytucyjne. Ochrona konstytucyjności prawa w Polsce, Lublin 2001.
Prawo i kontrola jego zgodności z konstytucją, pod red. E. Zwierzchowskiego, Warszawa 1997.
Sądy konstytucyjne w Europie, t. 1, pod red. J. Trzcińskiego, Warszawa 1996.
E. Zwierzchowski, Sądownictwo konstytucyjne, Białystok 1994.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Tatara (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 20:05)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.