SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ciepło z odnawialnych źródeł energii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ciepło z odnawialnych źródeł energii
Kod przedmiotu WZS-EO-COŹE-POD
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Energetyka odnawialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Radosław Kasperek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 16
(w tym jako e-learning)
1,07
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - - 12
(w tym jako e-learning)
0,8
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie przez studentów wiedzy z zakresu pozyskiwania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych.

Wymagania wstępne

Pogłębiona wiedza oraz umiejętności w zakresie fizyki, elektrotechniki, mechaniki płynów oraz automatyki i sterowania.

Zakres tematyczny

WYKŁADY

W1. Wykorzystanie energii słonecznej. Zasoby energii słonecznej. Bilans mocy cieplnej w kolektorach słonecznych.

W2. Podstawowe typy  kolektorów słonecznych – kolektory płaskie i próżniowe. Konstrukcja kolektorów słonecznych – absorber, ciecz robocza, osłona.

W3. Potencjał teoretyczny i techniczny energii pozyskanej ze słońca. Przykłady obliczeń instalacji.

W4.   Programowe obliczanie instalacji z KS.

W5.  Obieg termodynamiczny w pompie ciepła. Parametry opisujące pompy cieplne.

W6.  Układy pomp ciepła – monowalentne i biwalentne, monoenergetyczne itd. 

W7.  Źródła dolne w pompach ciepła. Konstrukcja podzespołów pomp ciepła.

W8.  Programy obliczenia instalacji z pompami ciepła. Przykładowy rynek pomp ciepła.

ZAJĘCIA LABORATORYJNE

  • Badanie porównawcze kolektorów słonecznych
  • Montaż i badanie instalacji kolektorów słonecznych
  • Badanie porównawcze pomp ciepła
  • Montaż i badanie instalacji pomp ciepła

Metody kształcenia

  • Wykład informacyjny,
  • Wykład problemowy,
  • Zajęcia laboratoryjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa na podstawie oceny z testu zaliczeniowego z wykładu oraz oceny z zajęć laboratoryjnych.

Literatura podstawowa

  1. Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii – Poradnik, Kraków 2008,
  2. Lewandowski W.: Proekologiczne  źródła energii odnawialnej. WNT 2002,
  3. G. Jastrzębska: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT 2007
  4. Z. Pluta: Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000
  5. Kolektory słoneczne, pompy ciepła - na tak, pod red. Mirosława Zawadzkiego, Polska Ekologia, 2003r., wyd. I
  6. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych, Sulechów 2010

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Radosław Kasperek (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 17:20)