SylabUZ

Generate PDF for this page

History of physical culture - course description

General information
Course name History of physical culture
Course ID 16.1-WL-WFSP-HKF
Faculty Faculty of Exact and Natural Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Robert Skobelski, prof. UZ
  • dr Grażyna Biczysko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student nabywa wiedzę z zakresu historii kultury fizycznej. Student powinien znać prawa rozwoju sportu i wychowania fizycznego (nauki o sporcie i wychowaniu fizycznym), łączyć je z działalnością instytucji i osób. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do realizowana funkcji wychowawczej poprzez eksponowanie działalności jednostek i zespołów, ukazanie wpływu wiedzy i poznania na rozwój wychowania fizycznego i sportu. Student powinien umieć łączyć fakty historyczne i ideowe wychowania fizycznego i sportu ze współczesnymi tendencjami wychowania fizycznego i nowoczesnego sportu. Student powinien potrafić wykorzystać wiedzę retrospektywną w działalności wychowawczej, która pozwoli mu na kreowanie wzorów etycznych i moralnych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu historii- program szkoły średniej, ogólna orientacja w zagadnieniach związanych z wychowaniem fizycznym i sportem.

 

Scope

Wykład: geneza ćwiczeń fizycznych. Sport i kultura fizyczna w antyku; igrzyska olimpijskie w starożytnej Grecji. Uwarunkowania rozwoju aktywności fizycznej w średniowieczu, odrodzeniu i oświeceniu. Kierunki i czynniki rozwoju wychowania fizycznego i sportu w Europie w XIX wieku. Szwedzki i niemiecki system wychowania fizycznego. Kultura fizyczna i sport na ziemiach polskich w XIX i na początku XX wieku. Rola Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”, ruchu jordanowskiego i pozaszkolnych ośrodków wychowania fizycznego. Sport w Europie i Polsce w XX wieku. Odrodzenie idei olimpijskiej i rozwój igrzysk do II wojny światowej. Ruch olimpijski w okresie powojennym – sport w cieniu polityki. Wynaturzenia w sporcie – historia dopingu.

 

Ćwiczenia: olimpiady i igrzyska olimpijskie po II wojnie światowej, polscy olimpijczycy, biogramy wybranych sportowców. 

Teaching methods

Wykład: metoda eksponująca z wykorzystaniem prezentacji medialnych, metoda podająca, wykład problemowy.

Ćwiczenia: praca w grupach podczas zajęć metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem środków multimedialnych, analiza dokumentów, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda twórczego rozwiązywania problemów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład zaliczenie testu z progami punktowymi minimum 50%punktów (kafeteria pytań otwartych i zamkniętych). 

Ćwiczenia warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny na podstawie aktywności na zajęciach i przygotowanej samodzielnie pracy (pisemna lub prezentacja multimedialna),

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Ordyłowski M., Szymański L., Problemy higieniczno-zdrowotne i edukacja fizyczna w polskiej myśli medycznej i pedagogicznej oraz w praktyce oświatowej od średniowiecza po I wojnę światową, Wrocław, 2016.
  2. Świercz J., Historia kultury fizycznej. Fakty i ciekawostki, Brzeście, 2005.

  3. Blada E., Bielski J., Dzieje myśli o zdrowiu i kulturze fizycznej, Piotrków Trybunalski, 2005.

  4. Gaj J., Hądzelek K., Dzieje Kultury Fizycznej w Polsce, Poznań, 1997.

  5. Gaj J., Wychowanie fizyczne i sport w Polsce Ludowej, Gorzów 1987.

  6. Gniewkowski W., Rozwój głównych europejskich systemów WF i ich wpływ na kształtowanie systemu WF w Polsce (od Oświecenia do 1939 r), Warszawa 1972.

  7. Lipoński W., Humanistyczna encyklopedia sportu, Warszawa 1987.

  8. Wroczyński R., Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Wrocław 2003.

  9. Zarys historii sportu w Polsce, Gorzów Wlkp. 1999.

  10. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Further reading

  1. Blada E., Bielski J., Dzieje myśli o zdrowiu i kulturze fizycznej, Piotrków Trybunalski 2005.

  2. Gaj J., Wychowanie fizyczne i sport w Polsce Ludowej, Gorzów 1987.

  3. Kunicki B., Kultura fizyczna antycznej Grecji, Poznań, 2002.

  4. Lipoński W., Humanistyczna encyklopedia sportu, Warszawa, 1987.

  5. Ordyłowski M., Szkice z dziejów kultury fizycznej, Zielona Góra, 2005

  6. Nowakowski A., Zarządzanie kulturą fizyczna w Polsce w latach 1944 – 2001, Rzeszów 2005

  7. Woltmann B., Gaj J., Sport w Polsce 1919-1939, Gorzów Wlkp., 1997.

Notes


Modified by dr Grażyna Biczysko (last modification: 13-04-2021 09:03)