SylabUZ
Course name | Antropologia sportowa |
Course ID | 12.9-WL-WF3PP-PWAnS-S19 |
Faculty | Faculty of Exact and Natural Sciences |
Field of study | physical education / Teaching |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 15 | 1 | Exam |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami rozwoju biologicznego człowieka, wpływem ćwiczeń i treningu sportowego na rozwój fizyczny dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Poznanie metod antropologii sportowej – antropometrii i biometrii. Nabycie umiejętności wykonywania pomiarów oraz diagnozowania i prognozowania rozwoju biologicznego na użytek sportu.
Wiadomości z anatomii, biomechaniki, statystyki
Wykłady: Przedmiot i zastosowania antropologii. Uwarunkowania rozwoju biologicznego człowieka w różnych okresach ontogenezy. Trend sekularny. Wiek rozwojowy i metody jego oceny. Antropologiczne aspekty selekcji sportowej dzieci i młodzieży. Budowa somatyczna człowieka i jej rola w sporcie. Rytmy biologiczne. Zróżnicowanie płciowe w sporcie. Antropologiczne aspekty sportu kobiet. Współzawodnictwo sportowe zawodników różnych ras.
Laboratoria: Metody badawcze antropologii sportowej (antropometria sportowa, biometria) – cele i zadania. Technika pomiarów cech somatycznych i motorycznych. Wyliczanie wskaźników proporcji ciała, komponentów ciała, typu budowy, dymorfizmu płciowego, typu sprawności fizycznej oraz umiejętność interpretacji wyników. Przewidywanie dorosłych wymiarów ciała. Metody oceny wieku biologicznego – praktyczne umiejętności wykorzystania siatek centylowych i norm. Wiek a wynik sportowy. Wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm. Morfologia sportowców - charakterystyki ogólna i szczegółowa. Kobieta a wychowanie fizyczne i sport. Ogólne założenie doboru i selekcji w sporcie. Filogeneza człowieka a wychowanie fizyczne i sport.
Wykład: metoda podająca, poglądowa (plansze), projekcja multimedialna.
Laboratorium: obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady: kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) zgodnym z podanymi kryteriami (progami punktowymi). Ocena pozytywna to uzyskanie minimum 50% punktów. Zakresy ocen: 50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium.
Laboratorium: kończy się zaliczeniem na ocenę, która obejmuje dwie składowe. Pierwsza składowa dotyczy oceny umiejętności praktycznych (w tym: wyliczenia wskaźników proporcji ciała, składu ciała, typu budowy, dymorfizmu płciowego oraz typu sprawności fizycznej). Druga składowa to ocena z kolokwium w formie pisemnej (testowo-opisowej) – zgodnie z podanymi kryteriami (progi punktowe). Ocena pozytywna to uzyskanie minimum 50% punktów. Zakresy ocen: 50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Ocena końcowa to średnia pozytywnych ocen z testu i umiejętności praktycznych.
Ocena końcowa z przedmiotu: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu (wykłady i laboratoria. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia poniżej 3,25 stanowi ocenę końcową 3,0;średnia 3,25 - 3,74 stanowi ocenę końcową 3,5;średnia 3,75 - 4,24 stanowi ocenę końcową 4,0;średnia 4,25 - 4,74 stanowi ocenę końcową 4,5;średnia 4,75 i wyższa, stanowi ocenę końcową 5,0.
Modified by dr Grażyna Biczysko (last modification: 13-04-2021 11:03)