SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening funkcjonalny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening funkcjonalny
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF-TFU
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
  • mgr Marta Pelińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do indywidualnej pracy z klientem poprzez odtwarzanie właściwych wzorów ruchowych. Przedstawienie metod, technik treningu funkcjonalnego, wykorzystania zasad propriocepcji, treningu oddechowego.

Wymagania wstępne

znajomość fizjologii, metodyki, anatomii człowieka

Zakres tematyczny

1.     Podstawy treningu medycznego, Health-Related Fitness – sprawność ukierunkowana na zdrowie.

2.     Stabilizacja centralna - formy i metody pracy.

3.    Trening funkcjonalny- ograniczenie ryzyka urazu, skutków siedzącego trybu życia i polepszenie osiągnięć sportowych - różne metody pracy (pilates, trening proprioceptywny, joga)

4. Wykorzystanie nowoczesnych przyborów do treningu (bossu, dysk sensomotoryczny, kettlebells, ćwiczenia w systemie TRX, taśmy thera-band).

5.  Streching, mobilność a stabilność

6.  Pilates core stability - nowoczesne podejście do pracy z ciałem.

Metody kształcenia

Metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium: Ocenie podlegają:  projekt indywidualny, ocena z wykonania zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1. Clemenceau F.D. Gundil M. Stretching. Warszawa PZWL, 2012

2. Corre L. E. Ruch naturalny w praktyce, Galaktyka, 2019

3. Mcgill S. Postaw na plecy. Jak zbudować skuteczny program treningowy w oparciu o wyniki badań naukowych. Galaktyka, 2019

4. McGill S. Mechanika zdrowych pleców. Uwolnij się od bólu dzięki metodzie McGilla, Galaktyka, 2018

5. Nelson A. G. Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni. Studio Astropsychologii, Białystok 2011.

6.  Stryła W. Pogorzała A.M. Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji. PZWL 2017.

7.  Starrett K. Cordoza G. Bądź sprawny jak lampart: jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność. Galaktyka , 2016.

 

 

 

Literatura uzupełniająca

1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 11:44)